Minilex - Lakipuhelin

Tyytymättömyyden ilmoituksen määräaika

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Mikäli asianosainen on tyytymätön käräjäoikeuden päätökseen tai tuomioon, voi hän hakea siihen muutosta. Antaessaan ratkaisunsa käräjäoikeus ilmoittaa, onko ratkaisuun mahdollista hakea muutosta, ja miten muutoksenhaussa tulee menetellä. Lähtökohtaisesti muutoksenhaku on aina sallittu, ellei sitä nimenomaisesti ole erikseen kielletty. Mikäli muutoksenhaku on sallittu, käräjäoikeus ilmoittaa ratkaisun antamisen yhteydessä myös, missä ajassa ratkaisuun tyytymättömän tulee ilmoittaa siihen tyytymättömyyttään, ja minkä ajan kuluessa valitus on toimitettava käräjäoikeudelle. Käräjäoikeuden tuomioon tai päätökseen tyytymättömän on ensin ilmoitettava tyytymättömyydestään viimeistään seitsemäntenä päivänä siitä päivästä, jona käräjäoikeus antoi ratkaisunsa. Tyytymättömyyden ilmoitus tulee olla tehtynä ennen virka-ajan päättymistä määräajan viimeisenä päivänä. 

Menettely ennen määräajan umpeutumista

Tyytymättömyyden ilmoittamiselle säädetty määräaika on seitsemän päivää käräjäoikeuden ratkaisun antamisesta tai julistamisesta. Mikäli asianosainen ei laillisesta esteestä johtuen ole pystynyt ilmoittamaan tyytymättömyyttään määräajan kuluessa, ei käräjäoikeus pysty asettamaan tyytymättömyyden ilmoittamiselle uutta määräaikaa. Tällöin asianosaisen tulee kannella tyytymättömyyden ilmoittamisen hylkäämisestä hovioikeudelle 30 päivän kuluessa. Jos hovioikeus katsoo, että tyytymättömyyden ilmoitus olisi tullut hyväksyä, asettaa se tarvittaessa uuden määräajan muutoksenhaulle.

Tyytymättömyyden ilmoituksen voi ensinnäkin tehdä suoraan joko suullisesti tai kirjallisesti asian ratkaisseelle tuomioistuimelle, tai sen kansliaan. Mikäli asianosainen tietää jo käräjäoikeuden ratkaisun antamisen yhteydessä aikovansa valittaa ratkaisusta, voi hän ilmoittaa tyytymättömyyttä suoraan suullisesti käräjäoikeudelle. Kirjallinen tyytymättömyyden ilmoitus voidaan tehdä esimerkiksi postitse tai sähköpostitse, mutta tällöin vastuu ilmoituksen saapumisesta ajoissa käräjäoikeuteen on asianosaisen vastuulla. Tyytymättömyyttä on mahdollista ilmoittaa sekä henkilökohtaisesti että asiamiehen välityksellä.

Tyytymättömyyden ilmoitus voi koskea koko käräjäoikeuden päätöstä tai vain osaa siitä. Ilmoituksessa on eriteltävä ne kohdat, joihin asianosainen on tyytymätön, mikäli tyytymättömyys koskee vain osaa käräjäoikeuden päätöksestä. Tällainen tyytymättömyyden ilmoituksen rajoitus on mahdollista myös muuttaa tai poistaa ilmoituksen tekemiselle säädetyn määräajan kuluessa.

Lopuksi

Tyytymättömyyden ilmoittaminen on ensimmäinen askel muutoksenhaussa. Asianosaisen tulee ilmoittaa tyytymättömyyttään käräjäoikeuden tuomioon sen uhalla, että hän muuten menettää asiassa puhevaltansa. Tyytymättömyyden ilmoitus tulee myös käräjäoikeuden puolesta hyväksyä, ennen kuin varsinainen muutoksenhaku voi alkaa. Mikäli tyytymättömyyden ilmoitusta ei hyväksytä tai ilmoitusta ei ole lainkaan tehty, ei käräjäoikeuden ratkaisua voi myöskään saada hovioikeuden tutkittavaksi.

Tyytymättömyyden ilmoituksen jälkeen on käräjäoikeudelle toimitettava valituskirjelmä, joka on osoitettu hovioikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava 30 päivän kuluessa käräjäoikeuden ratkaisun antamisesta tai julistamisesta. Mikäli tyytymättömyyden ilmoitusta ja valituskirjelmää ei toimita määräajan kuluessa, tulee käräjäoikeuden ratkaisu lainvoimaiseksi. 

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Tyytymättömyyden ilmoittamisen määräaikaa koskevissa kysymyksissä kannattaa olla yhteydessä lakimieheen.

- Tyytymättömyyden ilmoittaminen on mahdollista määräajan umpeuduttua ainoastaan, jos ilmoituksen tekemättä jättäminen määräajan kuluessa on johtunut laillisesta esteestä.

Varoitukset

- Mikäli tyytymättömyyttä ei ole ilmoitettu säädetyllä tavalla, ei hovioikeus ota valitusta tutkittavakseen.

- Jos tyytymättömyyden ilmoitus tehdään postitse, on ilmoituksen saapuminen käräjäoikeuteen määräajan puitteissa asianosaisen omalla vastuulla.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]