Minilex - Lakipuhelin

Tyytymättömyyden ilmoittaminen käräjäoikeuden päätökseen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Asianosainen, joka on tyytymätön käräjäoikeuden päätökseen voi hakea ratkaisuun muutosta, jollei sitä ole erikseen kielletty. Käräjäoikeus ilmoittaa päätöksen antamisen yhteydessä, saako päätökseen hakea muutosta, ja miten muutoksenhaussa tulee menetellä. Jos päätökseen saa hakea muutosta, tulee käräjäoikeuden tällöin antaa asianosaisille muutoksenhakuohjeet suullisesti ja kirjallisesti. Näistä ohjeista tulee ilmetä muun muassa minkä ajan kuluessa tyytymättömyyttä tuomioon tulee ilmoittaa. Jotta asianosainen voisi hakea muutosta, on valituksen kohteena olevaan tuomioon ilmoitettava tyytymättömyyttä, ja tämä ilmoitus on tehtävä käräjäoikeudelle. Tyytymättömyyden ilmoittamisen laiminlyönti johtaa muutoksenhakuoikeuden menettämiseen. Tyytymättömyyden ilmoittaminen tarkoittaa siis sitä, että asianosainen ilmoittaa aikomuksestaan hakea käräjäoikeuden päätökseen muutosta ja ilmoitus tehdään puhevallan menettämisen uhalla. Tyytymättömyyden ilmoittaminen tapahtuu samalla tavalla sekä riita- että rikosasioissa.

Tyytymättömyyden ilmoituksen tekeminen

Asianosaisen on ilmoitettava tyytymättömyytensä käräjäoikeudelle viimeistään seitsemäntenä päivänä ratkaisun antamisesta. Määräajan viimeisen päivän sattuessa pyhäpäivälle, voidaan tyytymättömyyden ilmoitus tehdä vielä seuraavana päivänä. Tyytymättömyys on mahdollista ilmoittaa esimerkiksi saman tien, kun päätös on annettu, tai myöhemmin käräjäoikeuden kansliaan. Ilmoitus voidaan antaa suullisesti tai kirjallisesti. Mikäli asianosainen lähettää tyytymättömyyden ilmoituksen postitse käräjäoikeudelle, on vastuu ilmoituksen saapumisesta oikeaan aikaan käräjäoikeudelle asianosaisella. Vaikka tyytymättömyyttä ilmoitettaisiin, ei se tarkoita, että valitus olisi tullut vireille hovioikeudessa. Käräjäoikeus ei voi myöskään määrätä tyytymättömyyden ilmoittamiselle uutta määräaikaa, mutta asianosainen voi hakea menetetyn määräajan palauttamista korkeimmalta oikeudelta, mikäli hän ei ole voinut laillisen esteen vuoksi ilmoittaa tyytymättömyyttään määräaikaan mennessä. Menetetyn määräajan palauttamista haetaan korkeimmalta oikeudelta 30 päivän kuluessa siitä, kun este on lakannut, mutta viimeistään vuoden kuluessa siitä, kun alkuperäinen määräaika päättyi. 

Tyytymättömyyden ilmoitus voidaan rajata koskemaan joko koko käräjäoikeuden ratkaisua, tai vaihtoehtoisesti vain osaa siitä. Esimerkiksi rikosasiassa tyytymättömyyden ilmoitus on mahdollista rajoittaa koskemaan vaan tiettyä syytekohtaa. Tyytymättömyyden ilmoituksen ollessa rajattu, tulee käräjäoikeuden päätös muilta osin voimaan. Tyytymättömyyden ilmoituksen rajoitus voidaan muuttaa tai poistaa ja myöskoko tyytymättömyyden ilmoitus voidaan poistaa ilmoitukselle säädetyn seitsemän päivän määräajan kuluessa. Syyttäjän tulee tyytymättömyyttä ilmoittaessaan mainita, ketä vastaajaa ilmoitus koskee, mikäli rikosasiassa on useampia vastaajia. Muiden vastaajien osalta käräjäoikeuden päätös tulee tällöin lainvoimaiseksi, elleivät he itse ilmoita tyytymättömyyttään tuomioon. 

Kun käräjäoikeus on hyväksynyt tyytymättömyyden ilmoituksen, antaa se asianosaiselle valitusosoituksen, jossa mainitaan valituksen käsittelevä hovioikeus ja päivä, jona valitusaika päättyy. Lisäksi valitusosoituksessa tulee mainita valituksen perilleajamista koskevat säännökset, sekä säännökset jatkokäsittelyluvasta, lupaperusteista, valituskirjelmän sisällöstä sekä sen liitteistä. Muutoksenhakijan on 30 päivän kuluessa käräjäoikeuden ratkaisusta toimitettava käräjäoikeudelle valituskirjelmä. Jos tyytymättömyyden ilmoitusta ja valituskirjelmää ei olla määräajassa toimitettu käräjäoikeudelle, tulee käräjäoikeuden ratkaisu lainvoimaiseksi.

Lopuksi

Käräjäoikeuden päätöksestä valittaminen edellyttää tyytymättömyyden ilmoittamista, joka tehdään viimeistään seitsemäntenä päivänä siitä päivästä, jolloin käräjäoikeuden ratkaisu julistettiin tai annettiin. Tyytymättömyyden ilmoittamista koskevat samat säännökset riippumatta siitä, onko kyse riita-, vai rikosasiasta. Ilmoitus tehdään suullisesti tai kirjallisesti, joko suoraan tuomioistuimelle tai sen kansliaan. Tyytymättömyyden ilmoituksen voi tehdä henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä. Käräjäoikeuden hyväksyttyä tyytymättömyyden ilmoituksen, tulee sen antaa asianosaiselle valitusosoitus, josta ilmenevien ohjeiden mukaisesti asianosainen jatkaa valitusmenettelyä. Käräjäoikeuden tulee hylätä tyytymättömyyden ilmoitus, mikäli sitä ei ole tehty säädetyssä järjestyksessä, tai jos tuomioon ei ole mahdollista lainkaan hakea muutosta. Tyytymättömyyden ilmoitus on lisäksi mahdollista rajata koskemaan vain osaa käräjäoikeuden päätöksestä, jolloin päätös tulee muilta osin lainvoimaiseksi.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Tyytymättömyyden ilmoittamista koskevissa kysymyksissä kannattaa olla yhteydessä lakimieheen.

- Tyytymättömyyden ilmoitus voidaan tehdä suullisesti heti käräjäoikeuden päätöksen antamisen yhteydessä, mikäli asianosaisella on jo tiedossa, että hän aikoo valittaa päätöksestä.

Varoitukset

- Hovioikeus jättää tutkimatta sellaiset valitukset, joiden perustana olevaan tuomioon ei olla ilmoitettu tyytymättömyyttä käräjäoikeudelle.

- Määräaika tyytymättömyyden ilmoittamiselle on seitsemän päivää siitä, kun tuomio annettiin tai julistettiin, joten määräajan umpeuduttua ilmoitusta ei ole enää mahdollista tehdä ja käräjäoikeuden ratkaisu tulee lainvoimaiseksi.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]