Minilex - Lakipuhelin

Ehdollista vankeutta ylinopeudesta

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Ylinopeudesta määrätään yleisimmin sakkoa ja mahdollinen ajo-oikeuden menetys määräajaksi. Ehdollinen vankeus voi kuitenkin tulla ylinopeuden kohdalla kysymykseen, jos rikkomus on kokonaisuutena arvostellen törkeä. Ylinopeutta arvioitaessa tekijän toiminta ja muut olosuhteet otetaan huomioon. Ehdollinen vankeus ei ole pääsääntöinen rangaistus ylinopeudesta, tavanomaisempi on sakko tai huomautus. Vaarallisuutta lisäävien tekijöiden läsnäolo voi vaikuttaa tuomioistuimen harkintavaltaan niin, että rangaistuksena on ylinopeus. Tässä artikkelissa käsitellään muun muassa näitä tekijöitä. 

Liikennerikoksia ja sakkojärjestelmää koskevia säännöksiä on uudistettu vuonna 1999 voimaan tulleilla muutoksilla, jolloin liikenteen vaarantamisrikokset siirrettiin rikoslakiin. Käräjäoikeuden päätöksistä ilmenee, että huomattavan ylinopeuden tapauksissa on annettu ehdollisia tuomioita. Myös muita olosuhteita arvioidaan, kuten aiheutettu vaarallisuus muille tienkäyttäjille. On selvää, että ulkopuolisille aiheutetaan vaaraa todennäköisemmin, kun ajo on tapahtunut keskusta- tai taajama-alueella. Lisäksi kellonajalla voi olla merkitystä tässä yhteydessä. Toisinaan arvioidaan myös tilannenopeutta. Ylinopeus ei välttämättä ole huomattava, mutta tilannenopeus esimerkiksi mutkan takia voi olla liian suuri. 

Ehdollisen vankeuden ja sakon välillä käytävä seuraamusarviointi riippuu teon tekotavasta, törkeydestä ja toiminnan vaikutuksista mahdollisiin sivullisiin. Jos henkilö esimerkiksi ajaa rajua ylinopeutta ohittaen useita risteysalueita ja aiheuttaa vaaraa useille sivullisille, on todennäköisempää että hän saa ehdollista vankeutta, kuin henkilö joka tutkataan, ja joka syyllistyy vain vähäiseen ylinopeuteen. Vähäiseksi katsottavasta ylinopeudesta voi selvitä mahdollisesti vain huomautuksella tai sakolla.

Milloin ehdollinen vankeus tulee kyseeseen?

Rikoslain mukaan rangaistus on mitattava niin, että se on oikeudenmukaisessa suhteessa rikoksen vahingollisuuteen ja vaarallisuuteen, teon vaikuttimiin sekä rikoksesta ilmenevään muuhun tekijän syyllisyyteen. Pääsääntöisesti ylinopeudesta on seuraamuksena huomautus, sakko ja joskus lisäksi ajokielto. Niin sanottua nollatoleranssia ei sovelleta ylinopeusrikkomuksissa, vaan joskus selvitään pelkällä huomautuksella. Oikeuskäytännössä on painotettu huomattavaa ylinopeutta ja arvioitu muille aiheutettua vaaraa ehdollista harkittaessa. Jos ajo on tapahtunut yleisellä tiellä, on se omiaan aiheuttamaan vaaraa myös muille. Toisinkuin suljetulla tiellä ajaminen ei aiheuta välitöntä vaaraa muille tienkäyttäjille. 

Ankaroittamisperusteina voidaan ylinopeudessa esittää muun muassa seuraavia seikkoja:

1) Huono ajokeli

2) Muiden tienkäyttäjien ohittaminen

3) Vilkas liikenne tai risteysalue

4) Voimakas jarrutus ennen nopeuden mittaamista

5) Ajetun matkan pituus 

6) Muut aiheutetut liikennerikkomukset

Näyttöä todellisen vaaran aiheuttamisesta ei oikeuskäytännön mukaan edellytetä. Riittävää on, että vaaran aiheuttamiselle on ollut mahdollisuus. Tässä voidaan käyttää esimerkkinä tilannetta, missä henkilö ajaa huomattavaa ylinopeutta yleisellä tiellä, mutta ketään ei satu tulemaan vastaan. Näyttöä vaaran aiheuttamisesta ei siis ole. Väite, jossa perusteltaisiin, ettei ketään tullut vastaan ja ylinopeutta ajava ei täten ollut vaaraksi, ei menestyisi oikeudessa. Muita tienkäyttäjiä olisi voinut tulla vastaan, joten vaaran aiheuttamiselle oli todellinen mahdollisuus. Vaaran aiheuttamisen lisäksi ylinopeuden suuruutta arvioidaan.

Esimerkiksi noin 35 kilometrin tuntivauhdin ylinopeutta on pidetty jo huomattavana. On tosin syytä huomata, että jossain tilanteissa huomattava ylinopeus ei ole saanut ankaroittavaa painoarvoa rangaistuslajin valinnassa, kun muut olosuhteet ovat olleet lieventäviä. Ylittämällä huomattavasti sallitun enimmäisnopeuden tekijä syyllistyy törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, josta tuomitaan vähintään 30 päiväsakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta. Kahden vuoden vankeus on vielä mahdollista määrätä ehdollisena. Ylinopeuden törkeysarvioinnissa otetaan myös tekijän aikaisempi rikollisuus huomioon. 

Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistytään tieliikennelain tai ajoneuvolain taikka niiden nojalla annettujen säännösten tai määräysten rikkomisella tai sellaisella tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.

Liikenneturvallisuuden parantamista koskevaan valtioneuvoston periaatepäätökseen (9.3.2006) on kirjattu useita ylinopeuksien hillintään tähtääviä tavoitteita ja toimenpiteitä, kuten nopeusvalvonnan puuttumiskynnyksen alentaminen ja nopeusvalvonnan tehostaminen automaattivalvontaa lisäämällä. Sisäasiainministeriön ohje poliisille ylinopeusrikkomusten puuttumiskynnyksen laskemiseksi otettiin käyttöön lokakuussa 2009. Ohjeen periaatteena on puuttua entistä alhaisempiin nopeuden ylityksiin, ensin huomautuksella, suuremmissa ylityksissä rikesakolla ja sakolla. Mitä suuremmaksi ylinopeus kasvaa, on sen rankaiseminen entistä ankarampaa. 

Lain esitöissä on otettu kantaa ammatikseen ajavien liikennekäyttäytymiseen. Liikenneturvallisuusperusteilla ammatikseen tai muutoin paljon ajavien ei voida sallia rikkovan liikennesääntöjä muita kuljettajia enempää. Ammattikuljettajat ovat useasti liikenteessä tienkäyttäjinä ja vaikuttavat näin yleiseen liikenneturvallisuuteen. On myös katsottu, että työtehtävän hoitaminen vaativissa ja vaihtelevissa oloissa ja tilanteissa edellyttää ammattilaisilta jopa suurempaa vastuuta kuin tavallisilta kuljettajilta. Ei ole sellaista ryhmää, jota voitaisiin perustellusti kohdella lievemmin perustein ylinopeuksien suhteen. 

Tästä voidaan johtopäätöksenä todeta, että kaikkia tienkäyttäjiä kohdellaan samalla tavalla. Ammattikuskin tai juuri ajokortin saaneen erilainen kohtelu ei ole perusteltua. Ylinopeustilanteet ovat yksilöllisiä, riippuen aina vuodenajasta, ajo-olosuhteista, muista tienkäyttäjistä, muista matkustajista, tilannenopeudesta ja huomattavasta ylinopeudesta.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Ylinopeusrikkomuksiin puututaan yhä herkemmin. 

- Jotta ylinopeudesta tuomittaisiin ehdollista vankeutta, tulee olla sellaisia törkeyttä lisääviä seikkoja, jotka antaisivat sille aihetta. 

Varoitukset

- Jo vaaran aiheuttamisen mahdollisuus on tuomiota ankaroittava peruste. 

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]