Minilex - Lakipuhelin

Henkilöllisyyden tunnistamisasiakirjat

» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Monissa tilanteissa ihminen tulee tunnistaa luotettavasti. Näitä ovat esimerkiksi matkustaminen, vaaleissa äänestäminen, sosiaalietuuksien hakeminen ja verkossa asiointi. Tähän tarvitaan tunnistamisasiakirjoja. Suomessa mikään tunnistamisasiakirja ei ole pakollinen, mutta käytännössä luotettavina pidetään passia, henkilökorttia ja ajokorttia. Ajokortti ei kuitenkaan ole matkustusasiakirja eikä virallinen henkilötodistus.

Tunnettu kansainvälinen tunnistamisasiakirja on passi. Biometriseksi sanotaan passia, jossa on kuvan ja henkilötietojen lisäksi henkilön sormenjäljet. Ne ovat ongelmallisia yksityisyyden suojan kannalta, mutta nykyään ajatellaan, että turvallisuus vaatii niitä. Suomessa myönnetyt passit ovat olleet biometrisiä vuodesta 2009 alkaen. Koska passi on voimassa enintään viisi vuotta, kaikki nykyään voimassa olevat Suomen passit ovat biometrisiä. Tulevaisuudessa biometriset tunnisteet luultavasti yleistyvät, jolloin huijaukset käyvät yhä vaikeammiksi. Ne myös luultavasti vähentävät paperiasiakirjojen tarvetta.

Suomen passista säädetään passilaissa. Passia haetaan poliisilta. Hakemuksen voi nykyään tehdä sähköisesti, mutta sen jälkeen pitää yleensä käydä henkilökohtaisesti poliisin pakeilla. Se ei kuitenkaan ole tarpeen, jos on jo aiemmin antanut passia varten sormenjäljet ja nimikirjoitusnäytteen. Toisinaan voi saada tilapäisen passin, väliaikaisen passin tai hätäpassin. Passi voidaan eräissä laissa säädetyissä tilanteissa peruuttaa ja ottaa viranomaisen haltuun.

Henkilökortti on myös käyttökelpoinen tunnistamisasiakirja. Henkilökorttiin merkitään tärkeimmät henkilötiedot, valokuva ja nimikirjoitusnäyte. Siinä voi myös olla niin sanottu tekninen osa eli mikrosiru, jolloin sitä sanotaan sähköiseksi henkilökortiksi. Sähköisen henkilökortin perusteella henkilö voidaan esimerkiksi tunnistaa netissä, ja hän voi tehdä sähköisiä allekirjoituksia. Sähköisen henkilökortin suosio on kuitenkin jäänyt vähäiseksi, kun sähköisessä tunnistamisessa käytetään lähinnä verkkopankkitunnuksia.

Henkilökorttia haetaan poliisilaitokselta. Se on voimassa yleensä viisi vuotta. Sähköistä henkilökorttia voi käyttää matkustusasiakirjana Schengen -alueella. Lisäksi siihen voi tallentaa tietoja esimerkiksi henkilön sairausvakuutuksista sekä sosiaali- ja terveyspalveluista.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »