Minilex - Lakipuhelin

Mitä lastensuojelun asiakkuus tarkoittaa?

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Lastensuojelun asiakkuus ei ala vielä lastensuojeluilmoituksen tekemisestä. Kun lapsesta tehdään lastensuojeluilmoitus, seurauksena on vasta lastensuojeluasian vireille tulo. Vireille tulon jälkeen tehdään palvelutarpeen arviointi, jossa selvitetään lastensuojelun tarve. Arviointia ei kuitenkaan tehdä, jos se on ilmeisen tarpeetonta.

Lastensuojelun asiakkuus alkaa vasta, jos arvioinnissa todetaan, että lapsi on lastensuojelun tarpeessa. Asiakkuus alkaa, jos lapsi tarvitsee lastensuojelulain mukaista tukea ja toinen seuraavista edellytyksistä täyttyy:

  1. lapsen kasvuolosuhteet vaarantavat tai eivät turvaa lapsen terveyttä tai kehitystä
  2. lapsi omalla käyttäytymisellään vaarantaa terveyttään ja kehitystään.

Tietyissä tapauksissa asiakkuus voi alkaa jo ennen arvioinnin valmistumista. Tällöin toisen seuraavista edellytyksistä on täytyttävä:

  1. lastensuojeluasian vireille tulon johdosta ryhdytään kiireellisiin toimiin lapsen terveyden ja kehityksen turvaamiseksi
  2. lapselle tai hänen perheelleen muutoin annetaan lastensuojelulaissa tarkoitettuja palveluja tai muuta tukea.

Asiakkuuden myötä perheelle pyritään ensisijaisesti tarjoamaan avohuollon tukitoimia, kuten esimerkiksi perhetyötä tai kuntoutusta. Lapsi voidaan myös ottaa huostaan, jos avohuollon tukitoimet eivät riitä ja huostaanotto on lapsen edun mukaista. Lisäksi toisen seuraavista edellytyksistä on täytyttävä, jotta huostaanotto on mahdollinen:

  1. puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä
  2. lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla tähän rinnastettavalla käyttäytymisellä.

Jos lapsi täyttää edellä mainitut huostaanoton edellytykset ja on lisäksi välittömässä vaarassa, hänet voidaan myös sijoittaa kiireellisesti. Kiireellinen sijoitus voi lähtökohtaisesti kestää enintään 30 päivää.

Lastensuojelun asiakkuus tarkoittaa siis ensisijaisesti sitä, että vanhempia pyritään tukemaan lapsen kasvatuksessa. Huostaanotto ja kiireellinen sijoitus ovat mahdollisia vain laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]