Minilex - Lakipuhelin

Huostaanotto ja suullinen käsittely

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Tahdonvastaisissa huostaanotoissa asian ratkaisee ensiasteena alueellinen hallintotuomioistuin. Tällöin toimintavelvollisuus asian saattamiseksi hallintotuomioistuimen käsittelyyn ei ole lapsella, eikä hänen huoltajallaan, vaan huostaanottoa tavoittelevalla kunnalla. Tapauksissa, joissa joko 12 vuotta täyttänyt lapsi tai tämän huoltaja vastustaa huostaanottoa, asian käsittely lähtee liikkeelle hakemuksesta, jonka kunta toimittaa tuomioistuimelle. Huostaanottoa koskevat asiat ratkaistaan usein kirjallisessa menettelyssä, mutta niissä on mahdollista järjestää myös suullinen käsittely.

Kunnan lastensuojeluviranomaisten velvollisuuteen kuuluu lapsen huostaanottoa koskevissa asioissa huolehtia riittävän kattavien lapsen olosuhteita kuvaavien kirjallisten selvitysten tekemisestä, jotka toimivat tahdonvastaisissa huostaanottotapauksissa pitkälti hallintotuomioistuimeen toimitetun hakemuksen pohjana sekä asian käsittelyn perustana. Tuomioistuimen osuus asiaa koskevien tosiseikkojen selvittämisessä on näin ollen lähtökohtaisesti toissijainen ja täydentävä. Kunnan lastensuojeluviranomaisten toimittamien kirjallisten selvitysten tulee kuitenkin olla riittävän laajat ja laadukkaat, jotta tuomioistuin pystyy ratkaisemaan asian puolueettomasti kyseisen aineiston perusteella. Kunnan on näin ollen valmistauduttava esittämään tuomioistuimelle riittävät perusteet lapsen huostaanotolle, eikä muilla asianosaisilla ole velvollisuutta esittää selvitystä siitä, miksi huostaanotolle ei heidän mielestään ole perusteita. Asianosaisilla on kuitenkin oikeus lausua asiassaan, mikäli he katsovat sille olevan tarvetta. Myös tuomioistuin voi pyytää asianosaisilta kirjallista lisäselvitystä. Koska muilla kuin kunnan viranomaisilla ei ole velvollisuutta lausua asiassa, ei kunnan viranomaisten esittämiä vaatimuksia myöskään siis suoraan hyväksytä pelkästään sillä perusteella, ettei asianosainen ole vastannut tälle esitettyyn kuulemispyyntöön. Lähtökohtaisesti asianosaisten passiivisuus kuitenkin johtaa siihen, että tuomioistuimen on ratkaistava asia kunnan viranomaisten esittämien selvitysten perusteella, mikäli ne ovat riittävän monipuoliset.

Prosessi hallintotuomioistuimessa toteutetaan yleensä kirjallisesti, jolloin ratkaisun perustana toimivat lastensuojeluviranomaisten esittämä kirjallinen aineisto sekä asianosaisten mahdollinen kirjallinen kuuleminen. Hallintoprosessi voidaan kuitenkin toteuttaa myös suullisesti, mikäli asiassa on tarpeen kuulla suullisesti asianosaisia, todistajia, viranomaisia tai asiantuntijoita. Asian suullisen käsittelyn tarpeellisuus on tuomioistuimen arvioitavissa, mutta myös asianosaisilla on mahdollisuus erikseen vaatia asian suullista käsittelyä. Asianosaisten kuuleminen on oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin edellytys, joka voi hallintoprosessissa tapahtua joko kirjallisesti tai suullisesti.

Suulliseen käsittelyyn kutsutaan kaikki asianosaiset yleensä sillä uhalla, että heidän jättäessä saapumatta käsittelyyn, asia ratkaistaan heidän poissaolostaan huolimatta. Asianosaisilla on kuitenkin mahdollisuus käyttää asian käsittelyssä myös asiamiestä. Asiassa on lisäksi mahdollista kuulla myös lasta, mikäli hän sitä pyytää tai siihen suostuu. Kuulemisessa ei lapselle saa antaa sellaisia tietoja, jotka voisivat vakavasti vaarantaa hänen terveyttään tai kehitystään. Mikäli lapsi on alle 12-vuotias, voidaan häntä kuitenkin kuulla henkilökohtaisesti ainoastaan, jos kuuleminen on välttämätöntä asian ratkaisemiseksi ja siitä ei arvioida aiheutuvan lapselle merkittävää haittaa. Kun harkitaan lapsen kuulemista, kiinnitetään erityisesti huomiota hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa.

Tuomioistuin ei ole ratkaisussaan sidottu asianosaisten käsityksiin asiassa sovellettavista säännöksistä. Myöskään asiassa esitettyjen vaatimusten myöntäminen ei sido tuomioistuinta. Tuomioistuimen tulee tuntea asian kannalta olennainen lainsäädäntö, ja soveltaa sen näkemyksen mukaan oikeita säännöksiä viran puolesta. Hallintotuomioistuimen on annettava asiassa oikeudellisesti perusteltu päätös, josta ilmenee ne seikat ja selvitykset, jotka ovat vaikuttaneet asian ratkaisuun. 

Huostaanottoasiat ratkaistaan ensiasteena hallintotuomioistuimessa näin ollen ainoastaan silloin, kun asianosaiset ovat vastustaneet huostaanottoa. Ratkaisu tehdään usein kirjallisessa menettelyssä, mutta tuomioistuimen prosessinjohtoon kuuluu myös velvollisuus arvioida, onko asiassa tarpeen järjestää suullinen käsittely kirjallisen menettelyn sijaan. Myös asianosaisten on mahdollista erikseen vaatia suullista käsittelyä. Asianosaista kuultaessa kirjallisesti, tulisi hänelle kertoa mahdollisuudesta vaatia suullista käsittelyä. Huostaanottoasioissa asian suullinen käsittely on usein pitkälti riippuvainen asianosaisen pyynnöstä. 

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Huostaanottoasioissa voi olla tarpeen turvautua lakimiehen apuun.

- Asianosaisen on mahdollista myös luopua huostaanoton vastustamisesta niin kauan, kunnes tuomioistuin on ratkaissut asian. Vastustamisesta luovuttaessa, kunnan viranomaiset ovat toimivaltaisia tekemään päätöksen huostaanotosta.

Varoitukset

- Mikäli huostaanottoasian asianosaiset ovat passiivisia hallintotuomioistuimen käsittelyssä, tuomioistuimen on pitkälti tukeuduttava ratkaisussaan kunnan viranomaisten toimittamiin selvityksiin. Tuomioistuimen on muilla tavoin hyvin haastavaa saada asianosaisten elinoloista tarkkaa käsitystä.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]