Minilex - Lakipuhelin

Lastensuojeluprosessi

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Lastensuojeluprosessi lähtee liikkeelle siitä, että lastensuojeluviranomaisille tehdään ilmoitus tai hakemus lastensuojelun tarpeen selvittämiseksi. Ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi poliisi, sosiaali- ja terveydenhuolto, opetustoimi tai myös sellainen taho, joka järjestää lasten aamu- ja iltapäivätoimintaa. Ilmoituksen jälkeen lastensuojeluprosessin seuraava vaihe on selvittää lastensuojelutoimenpiteiden tarpeellisuus kyseessä olevan asian osalta. Samalla selvitetään myös se, onko asiassa tarvetta kiireelliselle lastensuojelulle.

Mikäli sosiaalityöntekijän tekemässä arvioinnissa lastensuojelun tarpeesta päädytään siihen, että lastensuojelulle on tarvetta, alkaa niin sanottu lastensuojeluasiakkuus. Lastensuojelulle katsotaan olevan tarve esimerkiksi silloin, kun lapsen kasvuolosuhteet vaarantuvat tai eivät turvaa lapsen terveyttä tai kehitystä. 

Kun lastensuojelun tarve on todettu, laaditaan lasta koskeva asiakassuunnitelma, johon sisältyy muun muassa tuen tarve ja ne toimet, joilla tuen tarpeeseen pyritään vastaamaan sekä se aika, minkä kuluessa lastensuojelun tavoitteet on tarkoitus toteuttaa. Asiakassuunnitelmaan merkitään myös esimerkiksi se, onko vanhempi eri mieltä tuen tarpeesta. Suunnitelmaa tarkistetaan vähintään kerran vuodessa. Lastensuojeluasiakkuudessa asianosaisten keskinäiset neuvottelut ovat tärkeitä selvitettäessä tuen tarvetta. Mikäli lapsi on huostaanotettu, asiakassuunnitelma on laajempi ja kattaa muun muassa lapsen huollon järjestämisen. 

Lastensuojeluasiakkaalle voidaan järjestää tukitoimina avohuoltoa, kiireellistä sijoittamista, huostaanottoa tai sijaishuoltoa sen mukaan, minkälainen ja minkä laajuinen lastensuojelun tarve on. Lastensuojeluasiakkuuden kesto voi olla lyhyt ja tilapäinenkin, mutta se voi kestää myös hyvin suuren osan alaikäisen lapsen elämästä. Mahdollisuus on myös jälkihuollon järjestämiseen. 

 

 

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]