Minilex - Lakipuhelin

Lastensuojelun palvelutarpeen arviointi

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Lastensuojeluasian vireilletulon jälkeen sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojelun työntekijä tekee asiassa lähtökohtaisesti palvelutarpeen arvioinnin. Tässä artikkelissa tutustutaan yleisesti palvelutarpeen arvioinnin sisältöön.

Miksi ja milloin palvelutarpeen arviointi tehdään?

Palvelutarpeen arvioinnin tarkoituksena on selvittää lastensuojelun tarve. Täten lapsi ei ole lastensuojelun asiakas vielä palvelutarpeen arvioinnin aikana, vaan vasta silloin, jos arvioinnin perusteella todetaan, että lapsella tai perheellä on tarve lastensuojelulle. Ennen palvelutarpeen arviointia sosiaalityöntekijä arvioi kuitenkin aina ensin välittömästi kiireellisen avun tarpeen. Mikäli asiassa ryhdytään kiireellisiin lastensuojelutoimiin, alkaa lastensuojelun asiakkuus heti.

Palvelutarpeen arviointi on aloitettava viipymättä ja saatettava loppuun ilman aiheetonta viivytystä. Arviointi tuleekin aloittaa seitsemän arkipäivän kuluessa asian vireilletulosta ja sen pitää olla valmis viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.

Mitä palvelutarpeen arvioinnissa tarkastellaan?

Arviointi tehdään siinä laajuudessa kuin se tapauksen olosuhteet huomioon ottaen edellyttää. Palvelutarpeen arvioinnissa sosiaalityöntekijä arvioi lapsen kasvuolosuhteita ja selvittää tuen tarvetta. Kasvuolosuhteiden lisäksi hän ottaa huomioon myös lapsen huoltajien tai muiden lapsen hoidosta vastaavien henkilöiden mahdollisuudet huolehtia lapsesta.

Miten palvelutarpeen arviointi toteutetaan?

Arviointi tapahtuu yhteistyössä lapsen, hänen huoltajansa ja mahdollisten muiden toimijoiden kanssa. Tarvittaessa sosiaalityöntekijä voi olla yhteydessä myös muihin lapselle läheisiin henkilöihin, eri yhteistyötahoihin ja asiantuntijoihin. Arvioinnin tekoon ei vaikuta esimerkiksi lapsen vanhempien vastustaminen, vaan selvityksen saamiseksi voidaan tarvittaessa kääntyä myös muiden henkilöiden puoleen.

Palvelutarpeen arviointia tehtäessä henkilölle tulee selvittää hänen oikeutensa, velvollisuutensa, muut seikat, joilla on merkitystä asiassa, ja erilaiset vaihtoehdot. Selvitys on annettava asiakkaalle sillä tavoin, että hän riittävästi ymmärtää selvityksen sisällön ja merkityksen. Selvityksen antamiseen ja tiedonantovelvollisuuteen vaikuttavat siis esimerkiksi sosiaalihuollon asiakkaan ikä, koulutus, äidinkieli ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Jos esimerkiksi yhteistä kieltä ei ole, on huolehdittava siitä, että henkilö saa siitä huolimatta riittävän käsityksen asiassa ja hän voi ilmaista mielipiteensä.

Arvioinnin teossa on kunnioitettava sosiaalihuollon asiakkaan, erityisesti lapsen ja nuoren, itsemääräämisoikeutta ja huomioitava hänen toiveensa, mielipiteensä ja yksilölliset tarpeensa. 

Millä perusteella lastensuojelun asiakkuus alkaa?

Lastensuojelun asiakkuus alkaa, mikäli sosiaalityöntekijä toteaa palvelutarpeen arvioinnin perusteella, että lapsi tarvitsee lastensuojelulain mukaisia palveluja ja tukitoimia sen vuoksi, että lapsen kasvuolosuhteet vaarantavat eivätkä turvaa lapsen terveyttä tai kehitystä. Asiakkuus alkaa myös silloin, kun lapsi omalla käyttäytymisellään vaarantaa terveyttään tai kehitystään tai perheelle muutoin annetaan lastensuojelulaissa tarkoitettuja palveluita tai muuta tukea ennen kuin palvelutarpeen arviointi valmistuu.

Kysy lisää asiantuntevilta lakimiehiltämme!

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]