Minilex - Lakipuhelin

Huostaanotto Suomessa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kotimainen lastensuojelu lähtee siitä ajatuksesta, että lapsen on hyvä saada elää kotonaan ja lastensuojelun tarkoituksena on mahdollistaa tämä. Kuitenkin vastaan voi tulla tilanteita, joiden seurauksena lapsi ei pysty elämään kotonaan.  Lapsen kannalta perheen tilanne voi olla sellainen ettei eläminen perheessä ei ole lapsen edun mukaista vaan lapsi joudutaan ottamaan huostaan ja sijoittamaan sijaishuoltoon. Lastensuojelun tarkoituksena on tukea, ohjata ja neuvoa perhettä niin, että lapsi voisi asua kotonaan. Tästä osoituksena on se, että huostaanotto on viimesijainen keino muihin lasten suojelun keinoihin nähden ja huostaanoton sekä sijaishuollon on oltava lapsen edun mukaista. Huostaanotto ja sijaishuolto ovat lähtökohtaisesti väliaikaisia ja tarkoituksena on, että lapsi voisi palata perheeseensä, kunhan huostaanoton syyt ovat poistuneet.

Lastensuojelu ja sitä myöten huostaanotto, ovat Suomessa viranomaistoimintaa ja niihin tulee ryhtyä vain viranomaisen tekemällä päätöksellä. Suomessa lastensuojelun järjestäminen on kunnan velvollisuus. Valitukset huostaanotosta menevät hallinto-oikeuteen ja mahdollisesti korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Lastensuojelu on siis viranomaisen tekemää toimintaa, jonka lähtökohtana on, että lapsen vanhemmat, huoltajat tai näitä vastaavat henkilöt osallistuvat lastensuojelun toteuttamiseen ja heitä tulee mahdollisuuksien mukaan kuulla asioiden valmistuttua. Vaikka huostaanotto nähdään vain lasta koskevana toimenpiteenä, on sen perusajatuksena, että lapsi voisi palata perheeseensä takaisin, jonka vuoksi huostaanottoon liittyy myös perheenyhdistymiseen tähtääviä tavoitteita ja toimia.

Huostaanotto on laissa säädetty ja viranomainen on velvollinen tekemään huostaanoton ja järjestämään sijaishuollon, jos laissa olevat kriteerit täyttyvät. Lapsen terveys tai kehitys voivat olla vakavasti uhattuna perheessä asuessaan tai lapsi voi omilla toimillaan aiheuttaa vakavaa uhkaa omalle terveydelle tai kehitykselleen. Jos jompikumpi tai kummatkin ehdoista täyttyvät, on huostaanotto arvioitava lapsen edun mukaiseksi ja sen on oltava viimesijainen vaihtoehto lievempiin lastensuojelullisiin keinoihin nähden. Huostaanoton ja sijaishuollon tarvetta arvioidaan olemassa olevien seikkojen ja syiden perusteella. Huostaanoton tarpeen on siis oltava näytettävissä ja arvioitavissa.

Huostaanottoon kuuluu siis viranomaisen myötävaikutus ja huostaanotto tulisi suorittaa mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä lapsen vanhempien tai huoltajien kanssa. Tämä on myös yksi lasten suojelun keskeisistä ajatuksista. Tarpeen vaatiessa, jos yhteistyö ei onnistu on viranomaisen puututtava ja viimekädessä huostaanotettava lapsi, jos lain kriteerit täyttyvät. Huostaanottaminen ja sijaishuolto ovat mahdollisia myös väliaikaisesti tai kiireellisesti.

Ota yhteyttä ja vastaamme mielellämme kysymyksiisi huostaanottoa koskien!

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]