Minilex - Lakipuhelin

Lastensuojelu ja asiakassuunnitelma

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Lain mukaan kaikille lastensuojelun asiakkaana oleville lapsille tulee laatia asiakassuunnitelma. Tässä artikkelissa tutustutaan asiakassuunnitelman laatimiseen ja sen sisältöön.

Asiakassuunnitelman laatiminen

Asiakassuunnitelma pyritään lähtökohtaisesti tekemään ja tarkistamaan yhdessä lapsen ja hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajan kanssa. Asiakassuunnitelma on kuitenkin laadittava myös tapauksissa, joissa asianosaiset eivät halua osallistua sen tekemiseen tai jopa vastustavat sen laatimista.

Asiakassuunnitelman sisältö

Asiakassuunnitelmaan kirjataan ne asiat ja olosuhteet, joihin lastensuojelulla pyritään vaikuttamaan. Lisäksi siinä mainitaan lapsen ja perheen tuen tarve ja ne palvelut ja muut tukitoimet, joita lapselle ja perheelle pyritään tarjoamaan. Jos kaikista asioista ei päästä yhteisymmärrykseen, kirjataan asiakassuunnitelmaan myös eriävät mielipiteet esimerkiksi tuen tarpeesta tai sen sisällöstä.

Asiakassuunnitelmassa arvioidaan myös se aika, jonka kuluessa siinä mainitut tavoitteet pyritään toteuttamaan.

Lain vaatimat asiakassuunnitelmat

Lastensuojelulaki edellyttää, että lastensuojelun asiakkaalle laaditaan avo-, sijais- ja jälkihuollon asiakassuunnitelma sekä vanhemmalle tehtävä asiakassuunnitelma. Hyvä asiakassuunnitelma mahdollistaa sen, että asiakas saa tarpeidensa mukaisia palveluita ja tukitoimia, jotka auttavat häntä elämän jäsentämisessä.

Lapsen tapaaminen lastensuojelua toteutettaessa

Lastensuojelun aikana lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän tai muun sosiaalityöntekijän tulee tavata lasta asiakassuunnitelman mukaisesti riittävän usein. Arvioitaessa tapaamisten riittävyyttä pääsääntönä on se, että tapaaminen kestää vähintään kaksi tuntia kuukaudessa silloin, kun kyseessä on aktiivinen työvaihe. Aktiivisella työvaiheella tarkoitetaan esimerkiksi lastensuojelutarpeen selvittämistä, tilanteen arviointia tai sijoituksen valmistelua.

Suunnitelman tarkistaminen

Asiakassuunnitelma tarkistetaan vähintään kerran vuodessa, tarvittaessa jopa useammin.

Jäikö sinulle kysyttävää? Lakimiehemme vastaavat mielellään!

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

Hyvän asiakassuunnitelman tunnusmerkkien täyttymistä voi pohtia seuraavien kysymyksien avulla:

- Ymmärränkö, miksi asiakassuunnitelma tehdään ja mistä asioista siinä on kyse?

- Osallistuvatko suunnitelman tekemisen kannalta tärkeässä roolissa olevat ihmiset tapaamisiin?

- Ymmärsinkö ne asiat, joiden työntekijöiden mielestä tulee muuttua ja miksi?

- Kysyttiinkö muutosten tarpeellisuudesta minun mielipidettäni?

- Kysyttiinkö minulta asioista, jotka sujuvat hyvin?

- Autettiinko minua tavoitteiden asettamisessa?

- Olenko tietoinen siitä, milloin ja kenen kanssa tapaamme seuraavan kerran ja katsomme, miten tavoitteiden saavuttamisessa on edistytty?

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]