Minilex - Lakipuhelin

Reklamaatio kiinteistön virheestä


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Jos ostaja haluaa esittää kiinteistön virheen perusteella vaatimuksia, hänen on reklamoitava virheestä myyjälle. Kyseinen virheilmoitus tulee tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja havaitsi virheen tai hänen olisi ainakin tullut se havaita. Kohtuullinen reklaamaatioaika määräytyy tapauskohtaisesti, eikä tarkkoja aikarajoja ole siten asetettu.

Ostajan tulee reklamaatiossaan ilmoittaa, mitä virheellisyys koskee ja kuinka se ilmenee. Ostajan on myös ilmoitettava millaisia vaatimuksia, kuten hinnanalennusta tai vahingonkorvausta, hän tulee virheen perusteella esittämään. Kyseisten vaatimusten ei tarvitse olla esimerkiksi hintamääräisesti yksilöityjä, vaan ilmoitusta voidaan myöhemmin täydentää. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti tai muutoin todistettavasti.

Kiinteistön laatuvirheen ilmoittamisen osalta on säädetty erityinen määräaika. Siitä on reklamoitava viiden vuoden kuluessa kiinteistön hallinnan luovutuksesta. Jos ostaja ei reklamoi kyseisessä ajassa, hän menettää oikeutensa vedota virheeseen. Viiden vuoden määräaika koskee myös sopimusrikkomuksia, jotka koskevat kiinteistön vahingoittamista ja oikeudetonta käyttöä sekä myyjän suoritusvelvollisuuden täyttämättä jättämistä. Vaikkei ostaja ilmoittaisikaan virheestä kohtuullisessa ajassa tai viiden vuoden määräajassa, myyjä ei joissakin tapauksissa siltikään vapaudu virhevastuusta. Näin on silloin, kun myyjä on menetellyt kunnianvastaisesti ja arvottomasti tai törkeän huolimattomasti.

Mikäli haluat tietää lisää kiinteistön reklamaatioon liittyvistä seikoista, voit kääntyä Minilexin lakimiesten puoleen.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa