Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajapalvelussopimus - virheen seuraus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajan huomatessa virheen palveluksessa, on hänellä lain mukaan useita tapoja reagoida siihen tilanteesta riippuen.  Kuluttajansuojalaki suojaa virhetilanteissa kuluttajaa.

Tilaajalla on esimerkiksi oikeus pidättäytyä maksamasta palveluksen hintaa. Pidätettävä rahamäärä ei kuitenkaan saa olla enempää kuin mihin tilaajalla on tilanteen mukaan oikeus.  Tilaaja voi myös vaatia, että toimeksisaaja korjaa palveluksesssa olevan virheen tai uusii suorituksen, ilman että hänelle koituu siitä lisäkustannuksia. Toimeksisaaja ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, mikäli siitä aiheutuisi hänelle kohtuutonta haittaa tai kohtuuttomia kustannuksia.  Sen sijaan, vaikka tilaaja ei vaatisi virheen oikaisua, saa toimeksisaaja sen tehdä omalla kustannuksellaan, jos hän ilmoittaa siitä tilaajalle tilaajan ilmoittaessa itse virheestä. Tilaajalla on kuitenkin oikeus kieltäytyä tästä, mikäli oikaisusta koituisi hänelle olennaista haittaa tai vaaraa siitä, että hänelle koituvat kustannukset jäisivät korvaamatta tai jos hänelle on muu erityinen syy kieltäytymiseen. 

Toimeksisaajalla ei kuitenkaan ole oikeutta vedota siihen, ettei hän saanut tilaisuutta virheen oikaisuun, jos tilaaja on jo korjannut virheen eikä häneltä olisi olosuhteet huomioon ottaen voitu kohtuudella edellyttää, että hän olisi jäänyt odottamaan oikaisua toimeksisaajan puolelta. Mikäli virhettä ei korjata, uusi suoritus ei tule kysymykseen tai oikaisua ei suoriteta kohtuullisessa ajassa tilaajan ilmoittaessa virheestä, tilaaja voi vaatia hinnan alennusta. Mikäli tilaajalla on syitä odotta palveluksessa olevan olennainen virhe, saa hän purkaa palveluksen siltä osin kuin se on vielä suorittamatta. Tietyissä tilanteissa myös suoraan sopimuksen purkaminen on mahdollista ja voi olla myös mahdollista, että tilaaja joutuu maksamaan palautuksesta korvausta toimeksisaajalle.  Tilaajalla voi tilanteesta riippuen olla myös mahdollisuus vahingonkorvaukseen virhetilanteessa. Enemmän tietoa asiasta saat lakimiespuhelimesta. 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]