Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajapalvelussopimus - milloin purku mahdollinen?

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuojalain mukaan tilaaja saa purkaa sopimuksen toimeksisaajan viivästyksen vuoksi, mikäli sopimusrikkomus on olennainen. Mikäli tilaaja on asettanut määrätyn lisäajan toimeksisaajalle palveluksen suorittamista varten eikä aika ole kohtuuttoman lyhyt, saa tilaaja purkaa sopimuksen, jollei palvelusta toimiteta tänä lisäajan kuluessa. Tilaajalla ei ole oikeutta purkaa itse lisäajan aikana sopimusta, ellei toimeksisaaja ilmoita, ettei hän täytä sopimusta asetetun lisäajan aikana.

 Mikäli tilaaja ei kuitenkaan ole asettanut ollenkaan lisäaikaa, on hänellä silti oikeus purkaa sopimus, jos palvelusta ei luovuteta kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän on vaatinut sopimuksen täyttämistä. Tilaajalla on myös oikeus purkaa sopimus välittömästi, mikäli hänellä on painavia syitä olettaa, että palvelus viivästyy olennaisesti. Mikäli kuitenkin huomattava osa palveluksesta on jo tehty, on tilaajalla oikeus purkaa sopimusta ainoastaan siltä osin kuin palvelus on tekemättä. Jos kuitenkin palveluksen tarkoitus jää viivästyksen vuoksi olennaisesti saavuttamatta, on tilaajalla tällöin oikeus purkaa sopimus kokonaisuudessaan. Kuitenkin suorituksesta, jota ei pytytä palauttamaan ilman olennaista haittaa, on tilaajan maksettava toimeksisaajalle korvaus, joka vastaa sen arvoa tilaajalle. Tietyissä tilanteissa voidaan myös katsoa purkaminen mahdolliseksi, mikäli tilaajalta ei voida kohtuudella muuta edellyttää. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi jos palveluksessa on virhe eikä sitä oikaista kohtuullisessa ajassa eikä vastaavaa tuotetta anneta tilalle.

Jos palvelus luovutetaan viivästyneenä, ei tilaajalla ole oikeutta purkaa sopimusta tai vaatia vahingonkorvausta tällä syyllä, ellei hän kohtuullisessa ajassa luovutuksesta tiedon saatuaan ilmoita toimeksisaajalla purkavansa sopimuksen tai haluavansa vaatia vahingonkorvausta. Jos tilaaja kuitenkin purkaa sopimuksen, ei hän erikseen ole velvollinen ilmoittamaan vahingonkorvausvaatimuksestaan. Kuluttajapalvelussopimuksia koskevissa asioissa kannattaa ottaa yhteyttä lakimiespuhelimeen. 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]