Minilex - Lakipuhelin

Kulutusluottojen markkinoinnin säännöt

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuojalaissa säädetään hyvästä luotonantotavasta, johon luoton markkinointi olennaisesti liittyy.

Lain mukaan edellytetään, ettei luotonantaja markkinoi luottoa siten, että markkinointi on selvästi omiaan heikentämään kuluttajan kykyä harkita luoton ottamista huolellisesti. Markkinointi ei saa siis olla esimerkiksi harhaanjohtavaa. Toiseksi lain mukaan silloin, kun markkinoidaan muita kulutushyödykkeitä, ei luoton myöntämistä saa käyttää pääasiallisena markkinointikeinona.

Luottoa markkinoitaessa tai sitä myöntäessä luotonantajan ei saa käyttää asioinnissa esimerkiksi lisämaksullista tekstiviestipalvelua. 

Luotonantajalta edellytetään erityisesti sitä, että hän antaa kuluttajalle ennen luottosopimuksen tekemistä riittävät ja selkeät selvitykset sen arvioimiseksi, soveltuuko luotto kuluttajan tarpeisiin. 

Kulutusluoton mainonnassa on muun muassa ilmoitettava luoton todellinen vuosikorko tai muu luottosopimuksen ehtoja koskeva tieto. Lisäksi mainontaan tulee sisällyttää tiedot luoton muista luottokustannuksista, luoton määrästä sekä luottosopimuksen kestosta. 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa