Minilex - Lakipuhelin

Hinnanalennuksen vaatiminen


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Ostaja voi vaatia hinnanalennusta tilanteissa, joissa hän haluaan hyvityksen kaupan kohteessa olevista vähäisemmistä virheistä. Vähäisemmillä virheillä tarkoitetaan virheitä, jotka ovat niin vähämerkityksellisiä, että niiden vuoksi ostaja ei voi purkaa kauppaa. Halutessaan ostaja voi kuitenkin merkityksellisempienkin virheiden olemassa ollessa vaatia kaupasta hinnanalennusta.

Laissa ei ole asetettu aikarajaa hinnanalennusvaatimuksen tekemiselle. Virheeseen on kuitenkin vedottava kohtuullisessa ajassa. Kohtuullinen aika lasketaan siitä ajankohdasta, kun ostaja on havainnut virheen tai hänen olisi se pitänyt havaita. Ostajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta myös kauppahinnan maksamisen jälkeen. Tällöin myyjän tulee palauttaa alennusta vastaava määrä kauppahinnasta.

Riittävää on, että ostaja ilmoittaa myyjälle kaupan kohteen olevan virheellinen. Ilmoituksesta tulee tulla esiin, millaisesta virheestä on kysymys ja/tai miten virhe ilmenee. Tässä kohtaa ostajan ei välttämättä vielä tarvitse täsmentää, mitä hän virheen johdosta vaatii.

Jos sinulla on epäselvyyksiä koskien hinnanalennusvaatimuksen tekemistä, on suositeltavaa kääntyä lakimiehen puoleen, jotta asia tulee asianmukaisesti selvitetyksi.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa