Minilex - Lakipuhelin

Asunto-osakerekisteri

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Uusi sähköinen asunto-osakerekisteri eli huoneistotietojärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2019. Huoneistotietojärjestelmään kerätään vähitellen tiedot osakehuoneistojen, kuten asuntojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Kun osakehuoneistolla on sähköinen omistajamerkintä, se korvaa paperisen osakekirjan käytön osakehuoneistojen vaihdannassa ja lainan vakuutena. Sähköinen järjestelmä parantaa osakkeita koskevien tietojen saatavuutta ja luotettavuutta. Järjestelmää ylläpitää Maanmittauslaitos.

Uudet taloyhtiöt perustetaan nykyään vain digitaalisesti. Vanhemmat, ennen vuotta 2019 perustetut taloyhtiöt siirretään sähköiseen järjestelmään kaksivaiheisesti: ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiöt siirtävät osakeluettelot ja toisessa vaiheessa osakkeenomistajat rekisteröivät omistuksensa. Siirto toteutetaan keväästä 2020 alkaen. Kunnes kaikki tiedot on saatu kirjattua huoneistotietojärjestelmään, käytössä ovat rinnakkain vanha, paperisiin osakekirjoihin perustuva järjestelmä sekä uusi sähköinen järjestelmä.

Yhteenveto

  • Huoneistotietojärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2019, ja sinne kerätään tiedot osakehuoneistojen rajoituksista, omistuksista, ja panttauksista.
  • Jos osakehuoneistolla on sähköinen omistajamerkintä, se korvaa paperisen osakekirjan käytön lainan vakuutena ja vaihdannassa.
  • Huoneistotietojärjestelmää ylläpitää Maanmittauslaitos. 
  • Nykyään uudet taloyhtiöt perustetaan digitaalisesti.
  • Ennen huoneistotietojärjestelmän käyttöönottoa perustetut taloyhtiöt siirretään siihen kaksivaiheisesti. Ensin taloyhtiöt siirtävät osakeluettelot, minkä jälkeen osakkeenomistajat rekisteröivät omistuksensa. Siirto tehdään keväästä 2020 alkaen. 
  • Sähköinen järjestelmä edistää tietojen luotettavuutta ja saatavuutta.

Summary in English

  • The apartment information system was introduced in 2019, and data on restrictions, holdings, and pledges of condominiums are collected there.
  • If a condominium has an electronic owner's subscription, it replaces the use of a paper share certificate as collateral for the loan and in exchange.
  • The apartment information system is maintained by the National Land Survey.
  • Today, new housing companies are established digitally.
  • The housing companies established before the introduction of the apartment information system will be transferred to it in two stages. First, the housing companies transfer the stock listings, and then the shareholders register their holdings. The transfer will take place from spring 2020.
  • The electronic system promotes the reliability and availability of data.

Kysymyksiä ja vastauksia

1. Miten asunto-osakerekisteriin saadaan kirjattua osakkeen saanto?

Rekisteriin kirjataan osakkeen saanto sen saajan tekemän hakemuksen perusteella. Rekisteriin kirjaamisen edellytyksenä kuitenkin on, että osakkeen kirjatun omistajan suostumus tähän tai muu mahdollinen saantoon liittyvä selvitys.

2. Mikä on tämän uuden järjestelmän tarkoitus?

Huoneistotietojärjestelmän tarkoituksena on avustaa hallintaan oikeuttavien osakkeiden vaihdantaa, vakuuksien hallintaa ja vastaavanlaista toimintaa sekä osakkaita ja yhtiön hallintoa tiedonsaantiin liittyen. Se siis vastaa tiedonsaannin tarpeisiin. Tämän lisäksi huoneistotietojärjestelmän avulla saadaan aikaan tietoa tilastointia ja tutkimuksia varten. 

3. Miten asunto-osakerekisteriin saadaan kirjattua osakkeen panttaus?

Rekisteriin kirjataan panttaus sen saajan tekemän hakemuksen perusteella. Rekisteriin kirjaamisen edellytyksenä kuitenkin on, että osakkeen kirjatun omistajan suostumus tähän tai muu mahdollinen selvitys hakijan oikeudesta tähän. Pantin kirjauksessa tulee mainita se, kuka on pantin saaja. Jos pyydetään, myös panttivastuun enimmäismäärä tulee mainita kirjauksessa.

Aiheesta muualla

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]