Minilex - Lakipuhelin

Asuntokauppa ja kuluttajariitalautakunta

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton riitojen ratkaisuelin tilanteissa, joissa on ostajana kuluttaja ja myyjänä elinkeinonharjoittaja. Riidan ratkaisu tapahtuu tasapuolisesti huomioon ottaen molempien osapuolten edut. Asuntokaupassa kuluttajariitalautakunta voi toimia ratkaisijana myös yksityishenkilöiden välisissä riidoissa. Riidan kohteena voivat olla yksittäiset riidat liittyen sekä uuden tai käytetyn asunnon kauppaan.

Asuntokaupassa vaihdannan kohteena ovat asuinhuoneistoon oikeuttavat asunto-osakkeet tietyssä asunto-osakeyhtiössä. Valituksen kuluttajariitalautakuntaan voi tehdä ostajana kuluttaja tai asuntoyhteisö, eli esimerkiksi asunto-osakeyhtiö, sekä yksityishenkilöiden välisissä asuntokaupoissa kumpi tahansa asuntokaupan osapuoli. Lautakunta ei kuitenkaan käsittele riitoja, joissa osapuolina ovat asunto-osakeyhtiön osakas ja taloyhtiö. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi, kun asuntoon joudutaan tekemään kaupan jälkeen taloyhtiön vastuulle kuuluvaa remonttia.

Asuntokaupassa on oltava kyse asumiseen hankitusta asunnosta, jotta kuluttajariitalautakunta voi ottaa riitaan kantaa. Jos kyseessä on elinkeinotoimintaa varten hankittu asunto tai työsuhdeasunto, lautakuntaan ei voida tehdä valitusta.

Usein valitukset kuluttajariitalautakuntaan asuntokaupan yhteydessä liittyvät asunnon virheisiin kuten esimerkiksi sen kuntoon. Asunto ei ole jostain syystä sellainen kuin sen piti olla. Uudelta asunnolta voidaan odottaa enemmän kuin käytetyltä, ja vanhojen asuntojen yhteydessä on ymmärrettävä myös normaalia kulumista.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia. Tämä tarkoittaa sitä, että ne eivät ole täytäntöönpanokelpoisia pakkotoimin. Ratkaisusuosituksia kuitenkin käytännössä noudatetaan usein, ja ne ovat myös pääosin yhteneväisiä tuomioistuinten antamien ratkaisujen kanssa. Ennen asian ratkaisemista lautakunta pyrkii mahdollisuuksien mukaan sovintoon osapuolten välillä.

Käsittely kuluttajariitalautakunnassa on ilmaista, mutta osapuolten maksettaviksi tulevat yleensä asian selvittämisestä aiheutuvat kulut. Tämä tulee osapuolille yleensä halvemmaksi, vaikka asiassa käytetään lakimiehen apua, joka voi olla hyvin tärkeää asian riittävän ja oikeanlaisen selvittämisen kannalta. Asian käsittely ja ratkaisu lautakunnassa eivät estä asian viemistä tuomioistuimeen.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]