Hei. Ostin auton yksityiseltä ja nyt kun auto on ollut minulla käytössä jonkun aikaa, niin on ilmennyt ettei autossa olekkaan kaikkia lisävarusteita mitä ilmoituksessa lukee. Kerroin asiasta myyjälle, joka oli sitä mieltä ettei sillä ole mitään väliä yksityisten välisessä kaupassa ja että ostaja on tarkastanut auton osto hetkellä. Mutta esimerkiksi auton tuulilasin lämmitintä en kyllä voinut millään tarkastaa osto hetkellä. Miten minun kannattaisi toimia tässä tilanteessa. Pitääkö vain hyväksyä, että on tullut huijatuksi vai onko minulla jotain oikeuksia kyseisessä asiassa.

1 vastaus


Minilex

31 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!

Kauppalain mukaan, ostetun tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Yleisesti, jotta ostajalla on oikeus korvaukseen, on tavarassa oltava virhe. Jos auto on myyty "sellaisena kuin se on" tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä katsotaan olevan virhe vain, jos tavara ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä, ja näiden tietojen voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

Ostaja ei saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä. Jos ostaja on ennen kaupantekoa tarkastanut tavaran tai ilman hyväksyttävää syytä laiminlyönyt noudattaa myyjän kehotusta tarkastaa se, hän ei saa virheenä vedota seikkaan, joka hänen olisi pitänyt tarkastuksessa havaita, ellei myyjä ole menetellyt kunnianvastaisesti ja arvottomasti.

Jos siis voidaan katsoa, että luvatut lisävarusteet vaikuttivat kauppaan ja ostajan ei olisi pitänytkään huomata puutoksia tarkastusta tehdessään, on kaupan kohteena olevassa autossa oikeudellinen virhe. Lisäksi voidaan miettiä, oliko myyjän menettely kunnianvastaista ja arvotonta tämän valehdellessa auton ominaisuuksista.

Jos tavarassa on virhe eikä se johdu ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, ostaja saa vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Hän saa myös pidättyä kauppahinnan maksamisesta, mikäli ei ole sitä vielä maksanut. Virheen korjaaminen ja uusi toimitus eivät tule henkilöiden välisessä autokaupassa yleensä kysymykseen. Täten mahdolliset vaihtoehdot ovat joko hinnanalennus tai kaupan purku, sekä lisäksi mahdollinen vahingonkorvaus, jos tähän on aihetta.

Ostaja ei saa kuitenkaan vedota tavaran virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Tämä ilmoitus on nimeltään reklamaatio, ja on siis tehtävä mahdollisimman pian, jotta asialle voidaan lain mukaan tehdä jotakin.

Mahdollisesta hinnan alentamisesta tai kaupan purusta voi joko sopia myyjän kanssa, tai oikeutensa voi saada toteutumaan kanteella käräjäoikeuteen.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]