Hei!
Onko toisella osapuollella oikeutta vaadia korvausta rikkinäisestä tuotteesta, jos kotimyyjänä (puhelin myynti) olen antanut ostajalle 14 päivän palautus oikeuden (lupautunut hakemaan itse rikkinäisen tuotteen). Ostaja on kuitenkin laiminlyönyt sopimusta ja korjauttanut tuotteen muualla.
Täytyykö minun korvata korjauksesta aiheutuvia kuluja?

1 vastaus


756 vastausta

Kiitos kysymyksestäsi,

Vahingonkorvauslain mukaan myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta. Ostajan ei siis aina tarvitse jäädä odottamaan myyjän tekemää oikaisua. Esimerkiksi jos virhe on perustellusta syystä korjattava välittömästi, ei ostajan tarvitse jäädä odottamaan oikaisua myyjän puolelta. Muutoin ostajan on kuitenkin annettava myyjälle tilaisuus oikaista virhe kohtuullisessa ajassa, ennen kuin hän voi vaatia myyjältä tavaran korjauskustannuksia.

Ostaja saa kieltäytyä oikaisusta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa, tavaran arvon alenemista tai vaaraa siitä, että ostajalle aiheutuvat kustannukset jäävät korvaamatta, taikka jos kieltäytymiseen on muu erityinen syy.

Annetuista seikoista ei ilmene, onko ostajalla ollut perusteltu syy korjata virhe välittömästi odottamatta myyjän tekemää oikaisua. Tällöin myyjä olisi velvollinen korvaamaan korjauskustannukset. Muussa tapauksessa, jos oikaisu suoritetaan kohtuullisessa ajassa aiheuttamatta ostajalle olennaista haittaa, ja ostaja tästä huolimatta korjauttaa tavaran muualla, ei ostajalla ole oikeutta vaatia korjauskustannuksia myyjältä.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]