Hei,

Hankin pari vuotta sitten Opel Corsa -merkkisen henkilöauton (vm 2006). Autolla oli tuolloin ajettu vasta 60tkm. Nyt, 99tkm ajettuna auton nokka-akseli katkesi. Käytännössä osa voi katketa vain sitä kiinni pitävien pulttien löystyessä/irrotessa, kuten tässä oli päässyt käymään (valmistusvika). Auton nykyarvo on noin 4000 e. Korjauskuluihin tulee kulumaan noin 3000 e. Toisin sanoen auto on kalliin korjauksen takia "elinkaarensa päässä", vaikka on ajettu alle 100tkm. Tämä ei mielestäni ole kohtuullinen auton käyttö"ikä".

Ehdin tiedustella asiaa jo Opelilta. He peräsivät vastuun lankeavan vaihtoautokauppiaalle. Omasta mielestäni kun kyseessä on valmistusvika, ihmettelen vastuun siirtymistä jälleenmyyjälle (tai vaihtoautokauppiaalle).

Voiko valmistajaa saada tässä virhevastuuseen?

1 vastaus


756 vastausta

Lähtökohtaisesti mikäli ostitte auton itsellenne kuluttajana, eli ette yrityksen nimissä, on teillä oikeus vedota sekä omaan sopimuskumppaniinne, eli vaihtoautokauppiaaseen, että valmistajaan auton virheestä. Lähtökohtaisesti ajatus vahingonkorvausten tai muun hyvityksen hakemisessa kulkee niin, että korvausta haetaan nimenomaan omalta sopimuskumppanilta, mutta kuluttajilla on oikeus kääntyä myös valmistajien puoleen.

Syy, miksi Opelilta saatettiin kehottaa teidät kääntymään vaiihtoautokauppiaan puoleen voi olla Opelin ja kyseisen kauppiaan väliset vastuunrajoitusehdot sopimuksissa. Voi olla, että Opel ei sitoudu maksamaan vaihtoautokauppiaalle esimerkiksi takuuajan jälkeen ilmenneitä vikoja. Tässäkin tilanteessa teillä tulisi olla oikeus kääntyä myös Opelin puoleen. Opelhan voi vaatia puolestaan teille maksamiaan korvauksia sitten vaihtoautokauppiaalta jos heillä tällainen vastuunrajoitus on.

Mikäli tilanne on edellä kuvattu vastuurajoitusten suhteen, saattaa olla helpompaa kääntyä suoraan vaihtoautokauppiaan puoleen, ainakin jos tämä ei ole vararikossa. Vaihtoautokauppias voi sitten itse kääntyä Opelin puoleen vaatimaan siltä niitä korvauksia, joita se on itse joutunut teille maksamaan autossa olleen piilevän vian johdosta. Luultavasti järkevintä teidän olisi vaatia korjauskulujen, eli tuon 3000e maksamista vahingonkorvauksena.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]