Minilex - Lakipuhelin

Myyjän velvollisuus ja oikeus virheen korjaamiseen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kun ostaja havaitsee tavarassa virheen, tulee hänen esittää myyjälle reklamaatio, eli ilmoittaa virheestä. Kun tavara on virheellinen, on myyjällä tietyissä tilanteissa velvollisuus ja oikeus korjata kyseinen virhe. Virheen korjaaminen voi olla myyjän kannalta edullisempi ratkaisu kuin esimerkiksi kaupan purkaminen. Myyjä saa joko korjata virheen tai toimittaa uuden virheettömän tuotteen. Tuotteen korjaamisesta tai uudesta toimituksesta ei kuitenkaan saa aiheutua olennaista haittaa tai kustannuksia ostajalle. Myyjän tulee siis korjata virhe omalla kustannuksellaan. Tietyissä tilanteissa ostaja saa korjata virheen itse ja vaatia myyjältä korvauksia aiheutuneista kustannuksista. Jos virheen korjaaminen ei onnistu tai se ei tule kyseeseen, saa ostaja tietyin edellytyksin vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua.

 

Sovellettava laki

Tavaran virhettä ja sen seurauksia koskevaa lainsäädäntöä löytyy kauppalaista ja kuluttajansuojalaista. Koska tavaran virhettä koskevat säännökset ovat hieman erilaisia kauppalaissa ja kuluttajansuojalaissa, tulee tiedostaa, kumpaa lakia kauppaan sovelletaan.

Kuluttajansuojalakia sovelletaan, kun elinkeinonharjoittaja kauppaa tuotteita kuluttajille. Kuluttajana pidetään sellaista yksityishenkilöä, joka ostaa tuotteen pääasiallisesti muuta käyttöä kuin ammatinharjoittamista varten. Kauppalakia taas sovelletaan, kun kaksi yksityistä henkilöä tai kaksi elinkeinonharjoittajaa tekevät toistensa kanssa kauppaa. 

Kauppalaki ei ole pakottava, vaan kaupan osapuolilla on sopimusvapaus. Kaupan osapuolet saavat siis päättää kenen kanssa sopimuksen solmivat ja mitä säännöksiä sopimus sisältää. Kuluttajansuojalaki taas on pakottavaa lainsäädäntöä. Jos sopimuksessa on sovittu jotain, mikä poikkeaa kuluttajansuojalaista ostajan vahingoksi, ei tuo sopimusehto ole pätevä. Eli jos sopimuksen ehto on ostajan kannalta huonompi kuin mitä kuluttajansuojalaissa on säädetty, ei kyseinen sopimusehto päde. Ostajan kannalta paremmista ehdoista voidaan kyllä sopia. 

 

Mikä on virhe? 

Jos tavaralle on annettu takuu, on siinä virhe, jos se huononee takuun aikana takuussa tarkoitetulla tavalla. Myyjä voi esimerkiksi antaa vuoden takuun sille, ettei tavaran väri haalistu. Jos väri kuitenkin haalistuu tuon vuoden aikana, on tavara virheellinen. 

Vaikka tavaralle ei olisi annettu takuuta, voi siinä olla lainsäädännön mukaan virhe. Lain säännöksissä määrätty virhevastuu sitoo myyjää siitä riippumatta, onko hän antanut tuotteelle takuuta. Lähtökohtaisesti tavaran on oltava ominaisuuksiltaan sellainen, kuin on sovittu. Kauppalaissa ja kuluttajansuojalaissa on kuitenkin määräykset siitä, millainen tavaran on oltava, jos kaupan osapuolet eivät ole siitä sopineet. 

Kauppalain mukaan:

  • Tavaran täytyy soveltua sen tavalliseen käyttötarkoitukseen.
  • Tavaran täytyy soveltua myös sellaiseen ostajan erityistarkoitukseen, josta myyjä oli tietoinen. 
  • Jos myyjä on esittänyt ostajalle esimerkiksi mallin myymästään tavarasta, tulee myydyn tavaran olla ominaisuuksiltaan tätä mallia vastaava.
  • Tavaran täytyy olla pakattu tavanomaisella tai muuten sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeen tavaran suojaamiseksi ja säilyttämiseksi. 

Jos tavara ei vastaa edellä mainittuja seikkoja, on tavarassa virhe.

Myös kuluttajansuojalaissa on määräykset siitä, millainen tavaran on oltava, jos muuta ei ole sovittu. Kuluttajansuojalain mukaan:

  • Tavaran tulee soveltua siihen käyttöön, johon se on tarkoitettu.
  • Tavaran täytyy vastata niitä tietoja, joita siitä on etukäteen annettu. 
  • Tavaran tulee vastata kestävyydeltä ja muutoinkin sitä, mitä voidaan olettaa.
  • Tavara täytyy pakata asianmukaisesti sen säilyttämiseksi ja suojaamiseksi. 
  • Tavaran tulee täyttää turvallisuusvaatimukset.
  • Tavaran mukana tulee antaa riittävät ohjeet sen asentamiseen, kokoamiseen, käyttöön, hoitoon ja säilytykseen.

Ohjeet täytyy antaa ostajan äidinkielestä riippuen joko suomen- tai ruotsinkielisinä. Ohjeet on oltava sellaisessa muodossa, että ostaja voi ne helposti avata. Jos ostajalla ei esimerkiksi ole mahdollisuutta käyttää tietokonetta, tulee ohjeet antaa kirjallisina.

Jos tavara ei vastaa edellä mainittuja tai sitä mitä on sovittu, on tavarassa virhe. 

Kuluttajariitalautakunnan mukaan takissa oli virhe, kun se ei kestänyt käyttöä kuin joitakin viikkoja. Takissa oli käytetty huonoa kangasta ja työ oli tehty heikkolaatuisesti. Takki ei vastannut sitä, mitä kuluttajalla oli aihetta olettaa. Myyjä oli yrittänyt oikaista virheen toimittamalla uuden takin, mutta uusikin takki oli ollut virheellinen. Tästä syystä ostajalla oli oikeus kaupan purkuun (D.nro: 610/30/2013).

Kauppalain ja kuluttajansuojalain mukaan tavara on virheellinen myös silloin, kun tavara ei vastaa sitä, mitä myyjä tai myyjän lukuun toimiva on kertonut tavarasta ennen kaupantekoa. Kyseisten tietojen on tullut myös vaikuttaa kaupantekopäätökseen. Tavara ei kuitenkaan ole virheellinen, jos myyjä ei ole tiennyt, eikä hänen olisi pitänyt tietää edellä mainituista tiedoista. Jos tiedot on oikaistu selkeästi ja hyvissä ajoin, ei tavaraa katsota virheelliseksi. Myyjän lukuun toimivana tahona pidetään esimerkiksi tavaran maahantuojaa.

Myyjän vastuulla eivät ole sellaiset viat, joista ostaja on tiennyt kaupantekohetkellä. Myyjän vastuulla ei ole myöskään:

  • Tavaran normaali kuluminen,
  • Tavaran virheellinen käsittely,
  • Käyttö- tai hoito-ohjeiden noudattamatta jättäminen ja
  • Tapaturma, joka on sattunut ostajalle tavaran luovutuksen jälkeen.

 

Reklamaatio

Ostajan tulee tarkastaa tavara luovuttamisen jälkeen, niin pian kuin mahdollista. Kun ostaja havaitsee tavarassa virheen, on hänen ilmoitettava siitä myyjälle. Ostajan tulee siis esittää myyjälle reklamaatio, joka tulee tehdä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta tai siitä, kun virhe olisi täytynyt havaita. Kuluttajansuojalain mukaan reklamaatio on tehtävä aina viimeistään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta. Jos ostaja ei reklamoi virheestä, menettää hän oikeuden vedota virheeseen.

Kauppalain mukaan ostaja ei saa vaatia virheen korjaamista tai uutta toimitusta, jos hän ei ole ilmoittanut vaatimuksistaan reklamaation yhteydessä tai kohtuullisessa ajassa sen jälkeen. Tällöin virheen korjaamista tulee siis vaatia samalla tai pian sen jälkeen, kun ostaja ilmoittaa myyjälle virheestä. Kuluttajansuojalaissa tällaista säännöstä ei ole. Kuluttajankaupassa tällaista lisäedellytystä ei ole asetettu, vaan myyjän täytyy jo reklamaation perusteella varautua siihen, että ostaja tulee esittämään lisävaatimuksia.

Vaikka ostaja ei olisi tarkastanut tavaraa tai esittänyt reklamaatiota, saa hän vedota virheeseen, jos myyjän toiminta on ollut törkeän huolimatonta tai kunnianvastaista ja arvotonta. Myyjä on toiminut kunnianvastaisesti ja arvottomasti esimerkiksi silloin, kun on tarkoituksella jättänyt kertomatta tavarassa olevasta virheestä. 

 

Milloin myyjällä on velvollisuus korjata virhe?

Tavaran ollessa virheellinen saa ostaja vaatia myyjää korjaamaan virheen. Virhe ei saa kuitenkaan johtua ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta. Myyjä ei esimerkiksi ole velvollinen korjaamaan virhettä silloin, kun se on seurausta käyttöohjeiden laiminlyönnistä tai ostajan aiheuttamasta tapaturmasta. Myyjä voi korjata virheen myös toimittamalla tilalle uuden virheettömän tuotteen.

Virheen korjaamisesta ei saa aiheutua ostajalle kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjä vastaa muun muassa varaosien ja muiden tarvikkeiden kustannuksista. Myyjän vastuulla ovat myös tavaran korjaukseen kuljettamisesta aiheutuvat kustannukset. Jos ostaja aluksi joutuu maksamaan esimerkiksi lähetyskulut, tulee myyjän hyvittää nämä kulut myöhemmin ostajalle.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan myyjän tuli korvata takuukorjauksesta lähetetyn matkapuhelimen lähetys ulkomaille ostajan luokse. Myyjä oli tiennyt ostajan asuvan ulkomailla, mutta oli siitä huolimatta ottanut puhelimen takuukorjaukseen. Myyjä ei myöskään ollut etukäteen ilmoittanut ostajalle, että mikäli he lähettäisivät puhelimen ostajalle, tulisi hänen korvata lähetyskulut. Kuluttajariitalautakunnan mukaan korjauksesta aiheutuneet kustannukset eivät olleet myyjälle kohtuuttomat. Lähetys oli maksanut noin 30 euroa, mikä oli ollut noin 10 % kaupan kokonaishinnasta. Myyjän tuli korvata puhelimen lähetyskulut. (D.nro 3854/32/05).

Ostajan tulee mahdollisuuksiensa mukaan helpottaa korjauksen järjestämistä. Ostajan tulee esimerkiksi lähettää tavara myyjälle, jos tämä ei aiheuta ostajalle kohtuutonta haittaa. Myyjä vastaa tuolloinkin lähettämiseen menevistä kustannuksista. Etenkin jos kyseessä on pieni tavara, voidaan ostajaa tietyissä tilanteissa vaatia viemään tavaran myyjän luokse.

 

Milloin myyjän ei tarvitse korjata virhettä?

Myyjän ei tarvitse korjata virhettä, jos se aiheuttaa myyjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Siihen, onko myyjä velvollinen korjaamaan virheen vaikuttavat seuraavat asiat: 

  • Myyjän käytössä olevat tekniset mahdollisuudet virheen korjaamiseen,
  • Millaisia kustannuksia korjaus edellyttäisi,
  • Millainen virhe on kyseessä,
  • Onko virhe johtunut ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta ja
  • Onko ostaja reklamoinut virheestä.

Myyjän korjausvelvollisuuteen ei vaikuta virheen olennaisuus. Virheen olennaisuus vaikuttaa sen sijaan esimerkiksi ostajan oikeuteen purkaa kauppa. Muiden seikkojen ohella virheen laatu voi kuitenkin vaikuttaa siihen, onko virheen korjaaminen myyjän kannalta kohtuutonta.

Huomioon tulee ottaa myyjän mahdollisuudet virheen korjaamiseen. Myyjä voi korjata virheen itse tai käyttämällä apunaan kolmatta henkilöä. Myyjän kannalta virheen korjaaminen voi olla kohtuuttoman hankalaa, jos hänellä ei esimerkiksi ole virheen korjaamiseen tarvittavaa työvoimaa tai teknisiä edellytyksiä. Kohtuuttomaksi virheen korjaaminen voi käydä myös silloin, kun tarvittavien varaosien ja muiden tarvikkeiden hankkiminen tulisi myyjälle hyvin kalliiksi. Kohtuuttomuuteen voi vaikuttaa myös tavaran sijainti. Jos tavara sijaitsee hyvin kaukana myyjästä, voi tavaran korjaaminen olla myyjän kannalta kohtuutonta. 

Kohtuuttomuutta arvioitaessa on huomioitava myös virheen korjaamisen merkitys ostajalle. Tähän vaikuttaa muun muassa virheen laatu. Joissain tilanteissa voi olla myös ostajan kannalta helpompaa korjauttaa tavara itse ja vaatia sitten myyjältä korvausta korjauskustannuksista.

Jos myyjänä on yksityinen henkilö, ei hänellä yleensä ole velvollisuutta virheen korjaamiseen, etenkään jos tarvittaisiin tavaraan kohdistuvaa korjaustyötä. Tällaisen virheen korjaamisen katsotaan aiheuttavan yksityiselle myyjälle usein sellaista haittaa, ettei häneltä voida vaatia kyseisiä toimenpiteitä.

Jos virhe on aiheutunut ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, ei myyjän tarvitse korjata virhettä. Virhe on ostajan aiheuttama esimerkiksi, kun ostaja on aiheuttanut vahingon omalla huolimattomuudellaan.

 

Milloin myyjällä on oikeus virheen korjaamiseen?

Myyjä saa korjata tavarassa olevan virheen myös oma-aloitteisesti. Joissain tilanteissa virheen korjaaminen tai uuden tavaran toimittaminen voi olla myyjälle edullisempaa kuin esimerkiksi kaupan purku. Jotta myyjällä on kuluttajansuojalain mukaan oikeus korjata virhe, tulee myyjän ilmoittaa korjausaikeistaan ostajalle viipymättä reklamaation saamisen jälkeen. ”Viipymättä” tarkoittaa sitä, että myyjän tulee esittää korjausehdotus heti kun on saanut tilaisuuden todeta virheen olemassaolo ja laatu tai hänelle on muuten selvinnyt, että kyseessä on virhe. Kauppalaissa tällaista edellytystä ei ole.

Virheen korjaaminen ei saa aiheuttaa ostajalle olennaista haittaa tai kustannuksia. Ostajalle aiheutuva olennainen haitta voi olla esimerkiksi: 

  • Ostaja ei voi olla ilman kyseistä tavaraa sitä aikaa, joka korjaukseen menisi (tällöin ostaja saa purkaa kaupan ja ostaa tuotteen muualta),
  • Tiedetään jo etukäteen, että korjausyritys ei tule onnistumaan ja
  • Tavaran arvon aleneminen tai tavaran huonontuminen.

Myyjän tulee korjata virheensä omalla kustannuksellaan. Ostaja voi kieltäytyä korjauksesta, jos on olemassa edes vaara siitä, että osa kustannuksista jää hänen hoidettavakseen. Tällainen vaara voi olla kyseessä esimerkiksi silloin, kun ostaja joutuu maksamaan tavaran kuljettamisesta ja on epäselvää, tuleeko myyjä korvaamaan kuluja ostajalle. 

Myyjä saa valita korjaako hän virheen vai toimittaako hän ostajalle uuden virheettömän tuotteen. Myyjällä on valinnanvapaus kuitenkin vain silloin, kun kumpikaan toimenpiteistä ei aiheutua ostajalle olennaista haittaa tai kustannusriskiä. Vaikka ostaja esimerkiksi vaatisi uuden tuotteen toimittamista, saa myyjä korjata tuotteen, kunhan korjaus tapahtuu kohtuullisessa ajassa.

Myyjän oikeus virheen korjaamiseen ei vaikuta ostajan oikeuteen saada virheen johdosta vahingonkorvausta. Virheen korjaaminen saattaa tosin vaikuttaa vahingonkorvauksen suuruuteen. Korjaamalla vahingon, myyjä voi pienentää ostajalle aiheutuvaa vahinkoa ja näin vähentää vahingonkorvauksen määrää.

 

Ostajan oikeus virheen korjaamiseen

Kaikissa tilanteissa ostajan ei tarvitse jäädä odottamaan korjaako myyjä tavaran, vaan ostaja saa korjata tavaran itse ja vaatia myyjältä korvauksia aiheutuneista kuluista. Ostaja saa korjata virheen itse, jos:

  • myyjä laiminlyö korjausvelvollisuutensa tai
  • virhe ja olosuhteet huomioon ottaen, ei voida edellyttää, että ostaja odottaisi myyjän tekevän korjaustyötä.

Mikäli myyjä laiminlyö oman korjausvelvollisuutensa, saa ostaja korjauttaa virheen. Myyjä laiminlyö korjausvelvollisuutensa esimerkiksi, kun ei korjaa virhettä ollenkaan, ei tee sitä kohtuullisessa ajassa, tai ei korjaa tavaraa asianmukaisesti.

Olosuhteet tai virhe voivat olla sellaisia, ettei voida edellyttää ostajan odottavan myyjän korjaustoimia. Tällainen tilanne on esimerkiksi, kun autossa ilmenee virhe kesken matkan toisella paikkakunnalla ja virhe on sellainen, ettei ostaja voi odottaa virheen korjaamista kotiin palaamiseen asti. Virhe voi myös vaatia nopeaa korjaamista, mutta ajankohta on sellainen, että myyjää ei saada riittävän nopeasti kiinni. 

Jos ostajan teettämään korjaukseen on mennyt esimerkiksi kohtuuttoman kauan aikaa, tai korjauksesta aiheutunut lasku on muusta syystä kohtuuttoman suuri, ei myyjän tarvitse korvata kustannuksia kokonaisuudessaan. Jos korjauskustannukset ovat olleet kohtuuttomat, täytyy myyjän korvata vain se osa, jota voidaan pitää kohtuullisena.

 

Mitä jos virheen korjaaminen ei onnistu?

Ostajan vaatiessa virheen korjaamista, tulee hänen myöntää myyjälle olosuhteisiin nähden kohtuullinen aika korjauksen suorittamiseen. Jos myyjä ei korjaa virhettä kohtuullisessa ajassa, saa ostaja turvautua muihin seuraamuksiin, kuten hinnanalennukseen tai kaupan purkuun. Ostaja saa vaatia hinnanalennusta ja kaupan purkua myös silloin, kun virheen korjaaminen ei muutoin onnistu tai tule kyseeseen. 

Kuluttajariitalautakunta katsoi kaupan purkamisen olevan mahdollista, kun skootteria ei ollut saatu kuntoon korjauksista huolimatta. Skootterille oli annettu vuoden takuu. Skootteria ei ollut saatu kuntoon lukuisista korjausyrityksistä sekä moottorinvaihdosta huolimatta. Myyjä oli siis saanut mahdollisuuden skootterin korjaamiseen, mutta ei ollut onnistunut siinä kohtuullisessa ajassa. Koska skootterin vika ei ollut vain vähäinen, sai ostaja purkaa kaupan. (D.nro 04/33/2199).

 

Yhteenveto

  • Kun tavarassa ilmenee virhe, siitä täytyy tehdä myyjälle reklamaatio eli virheilmoitus. Ostajan tulee tehdä reklamaatio heti virheen ilmetessä, tai kohtuullisessa ajassa siitä. Ostajalla ei ole oikeutta tavaran korjaamiseen tai uuteen kuljetukseen ilman kohtuullisessa ajassa tehtyä reklamaatiota.
  • Myyjällä on oikeus ja velvollisuus korjata virheellinen tavara, joko korjaamalla tavaran tai toimittamalla uuden tuotteen. Joskus ostajalla on oikeus korjata tavara omin keinoin ja pyytää korvausta myyjältä.
  • Jos virhettä ei voi korvata, ostajalla on oikeus purkaa kauppa.
  • Kauppalaki ja kuluttajansuojalaki säätelevät toimintatapoja virheiden kohdalla. Kuluttajansuojalakia käytetään, kun kaupan osapuolina on yksityishenkilö ja elinkeinonharjoittaja, kun taas kauppalakia käytettäessä osapuolet ovat joko kaksi yksityishenkilöä tai kaksi elinkeinonharjoittajaa.
  • Kauppalaki ei ole pakottava, mutta kuluttajansuojalaki on.
  • Kun tavaraan on annettu takuu, se tarkoittaa myyjän antaneen tuotteelle ylimääräisen turvan; takuun aikana tuotteen ei tulisi huonontua. Takuun voi antaa esimerkiksi lupauksena siitä, että tuotteen väri ei haalene takuuaikana. Myyjällä on velvollisuus korjata tuote, mikäli se huononee takuuaikana.
  • Vaikka takuu turvaakin tuotteen, lakiin on suojattu ostajan oikeus saada korvausta tavaran virheestä; jos tavara ei ole ominaisuuksiltaa, mitä on sovittu, se luokitellaan virheelliseksi ja myyjä on virhevastuussa.
  • Kauppalain mukaan tavaran tulee soveltua sen käyttötarkoitukseen tai ostajan erityistarkoitukseen, josta myyjä on ollut tietoinen, tavaran tulee olla ominaisuuksiltaan myyjän kuvausta vastaava ja sen tulee olla pakattu tai suojattu sopivalla tavalla tavaran säilymisen kannalta.
  • Kuluttajansuojalain mukaan tavaran tulee soveltua käyttöön, johon se on tarkoitettu sekä sen tulee vastata tietoja, joita siitä on etukäteen annettu, sen tulee olla kestävyydeltään sekä muilta piirteiltään tyypillistä samanlaista tavaraa vastaava, sekä sen mukana täytyy tulla ostajan äidinkielellä (suomeksi tai ruotsiksi) riittävät ohjeet tavaran asentamiseen, kokoamiseen, käyttöön, hoitoon ja säilytykseen.
  • Jos tavara ei vastaa lain määriteltyjä piirteitä, siinä on virhe.
  • Kyseessä on myös virhe, kun tavara ei vastaa myyjän kertomaa.
  • Myyjän vastuulla eivät ole viat, joista ostaja on tiennyt kaupan hetkellä. Myöskään tavaran normaali kuluminen, tavaran virheellinen käsittely, käyttö- tai hoito-ohjeiden noudattamatta jättäminen tai tapaturma luovutuksen jälkeen eivät ole myyjän vastuulla.
  • Ostaja ei saa kauppalain mukaan esittää uusia vaatimuksia reklamaation jälkeen, mutta kuluttajansuojalain mukaan myyjän tulee valmistautua lisävaatimuksiin reklamaation jälkeen.
  • Myyjän ei tarvitse korjata virhettä, mikäli siitä seuraisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Virheen olennaisuus ei vaikuta myyjän korjausvelvollisuuteen, mutta se vaikuttaa ostajan oikeuteen purkaa kauppa.
  • Kohtuuttomien korjausten kohdalla myyjän, joka on yksityinen henkilö, ei tarvitse itse lähteä korjaamaan virhettä. Kohtuuttomuutena katsotaan esimerkiksi korjaukseen tarvittava tekninen taito, jota myyjällä ei ole.
  • Myyjä voi korjata virheen oma-aloitteisesti, esimerkiksi silloin, kun tämä tulisi edullisemmaksi kuin kaupan purku. Kuluttajansuojalain mukaan myyjän tulee kuitenkin ilmoittaa tästä viipymättä ostajalle reklamaation saapumisen jälkeen.
  • Virheen korjaamisesta ei saa aiheutua olennaista haittaa tai kustannuksia ostajalle, esimerkiksi sen muodossa, että ostaja ei voisi olla ilman kyseistä tavaraa korjauksen aikana tai että korjaus laskisi tavaran arvoa.
  • Myyjän tulee korjata virhe omakustanteisesti, ja ostajalla on oikeus kieltäytyä korjaamisesta, mikäli on vaara, että hänelle jäisi mitään maksettavaa.
  • Ostajalla on oikeus vahingonkorvauksiin, vaikka tuote oltaisiin korjattu.
  • Jos myyjä laiminlyö korjausvelvollisuuttaan tai voidaan olettaa, että näin tulee tapahtumaan, ostaja saa korjata virheen itse ja hakea korvausta myyjältä.
  • Jos myyjä ei korjaa virhettä kohtuullisessa ajassa, ostajalla on oikeus pyytää hinnanalennusta tai purkaa kauppa.

 

Summary in English

  • When a defect arises in a product, the buyer must make a complaint or a defect notice to the seller. The buyer must make the complaint immediately upon discovering the defect or within a reasonable time thereafter. The buyer does not have the right to repair the goods or request a new delivery without making a timely complaint.
  • The seller has the right and obligation to rectify the defective goods either by repairing them or by supplying a new product. Sometimes the buyer has the right to repair the goods themselves and seek compensation from the seller.
  • If the defect cannot be rectified, the buyer has the right to cancel the purchase.
  • The actions regarding defects are regulated by the Sale of Goods Act and the Consumer Protection law. The Consumer Protection law applies when the parties to the transaction are an individual and a business, while the Sale of Goods Act is used when the parties are either two individuals or two businesses.
  • The Sale of Goods Act is not mandatory, but the Consumer Protection law is.
  • When a warranty is provided for a product, it means that the seller has provided additional security for the product; during the warranty period, the product should not deteriorate. The warranty may include promises such as the color of the product not fading during the warranty period. The seller is obligated to repair the product if it deteriorates during the warranty period.
  • Although the warranty protects the product, the buyer's right to compensation for defects is protected by law. If the product does not have the qualities agreed upon, it is classified as defective, and the seller is liable for the defect.
  • According to the Sale of Goods Act, the goods must be fit for their intended purpose or for the specific purpose made known to the seller. The goods must have the qualities described by the seller, and they must be packaged or protected in a suitable manner for their preservation.
  • According to the Consumer Protection law, the goods must be suitable for the purpose they are intended for, and they must correspond to the information provided in advance. They must have durability and other characteristics typical of similar goods, and they must come with instructions in the buyer's native language (Finnish or Swedish) regarding installation, assembly, use, maintenance, and storage.
  • If the goods do not meet the defined characteristics under the law, they have a defect.
  • A defect also exists when the goods do not correspond to what the seller has stated.
  • The seller is not responsible for faults that the buyer knew about at the time of the transaction. Normal wear and tear, improper handling of the goods, failure to follow instructions for use or maintenance, or accidents after the transfer of ownership are also not the seller's responsibility.
  • According to the Sale of Goods Act, the buyer cannot make new claims after making a complaint, but according to the Consumer Protection law, the seller must be prepared for additional claims after the complaint.
  • The seller is not required to rectify a defect if it would result in unreasonable costs or significant inconvenience. The materiality of the defect does not affect the seller's obligation to rectify it, but it does affect the buyer's right to cancel the purchase.
  • In the case of unreasonable repairs, a private seller does not need to carry out the repairs themselves. Unreasonableness can be determined by factors such as technical skills required for the repair, which the seller does not possess.
  • The seller can rectify the defect on their own initiative, for example, if it would be more cost-effective than canceling the purchase. However, according to the Consumer Protection law, the seller must inform the buyer of this promptly after receiving the complaint.
  • Rectifying the defect should not cause significant inconvenience or costs to the buyer, such as not being able to use the goods during the repair or decreasing the value of the goods.
  • The seller must rectify the defect at their own expense, and the buyer has the right to refuse the repair if there is a risk that they would incur any costs.
  • The buyer has the right to compensation, even if the product has been repaired. 
  • If the seller neglects their obligation to rectify the defect or if it can be assumed that they will do so, the buyer can rectify the defect themselves and seek compensation from the seller.
  •  If the seller fails to rectify the defect within a reasonable time, the buyer has the right to request a price reduction or cancel the purchase.

 

Kysymyksiä ja vastauksia

1. Ostamassani tavarassa oli virhe. Pyysin myyjää korjaamaan virheen ja hän suostui siihen. Haluaisin sittenkin mieluummin purkaa kaupan, kuin ottaa korjatun tavaran. Onko kaupan purkaminen vielä mahdollista? 

Kun ostaja on vaatinut virheen korjaamista, tulee hänen antaa myyjälle kohtuullinen aika virheen korjaamiseksi. Ostaja ei saa ilman erityistä syytä muuttaa mieltään ja vaatiakin kaupan purkua. Poikkeuksena tähän on kuitenkin tilanne, jossa on selvää, ettei myyjä tule täyttämään korjausvelvollisuuttaan. Myyjä voi esimerkiksi ilmoittaa ostajalle, ettei hän tule korjaamaan tuotetta. Tuolloin kaupan purkaminen on mahdollista. Myös silloin kun myyjä ei korjaa virhettä kohtuullisessa ajassa, saa ostaja vaatia muita seuraamuksia kuten kaupan purkua.

2. Ostin ruohonleikkurin, joka osoittautui virheelliseksi. Kaverini on pienkonekorjaaja, joten voinko viedä ruohonleikkurin hänen korjattavakseen ja vaatia korjauskustannuksia myyjältä?

Lähtökohtana on, että ostajan täytyy antaa myyjälle mahdollisuus tavaran korjaamiseen. Ostaja ei saa viedä tavaraa itse korjattavaksi ja vaatia siitä korvausta, kuin tietyissä tilanteissa. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun myyjä on laiminlyönyt korjausvelvollisuutensa. Jos haluat korjauttaa virheen, tulee sinun reklamoida virheestä myyjälle ja vaatia häneltä virheen korjaamista. 

3. Ostin matkapuhelinliikkeestä kännykän, jossa alkoi pian käyttöönoton jälkeen ilmetä vikoja. Olisin halunnut uuden puhelimen, mutta myyjä halusi mieluummin korjata virheen. Täytyykö minun suostua virheen korjaamiseen vai saanko vaatia uutta puhelinta?

Myyjä saa valita korjaako hän virheen vai toimittaako hän ostajalle uuden virheettömän tuotteen. Myyjä saa valita kummalla tavoin hän korjaa virheensä silloin, kun kumpikaan toimenpiteistä ei aiheuta ostajalle olennaista haittaa tai kustannusriskiä. Vaikka ostaja haluaisi mieluummin uuden tuotteen, saa myyjä korjata virheellisen tavaran. Korjaus ei kuitenkaan saa aiheuttaa ostajalle olennaista haittaa tai kustannuksia. Myyjän on myös korjattava tuote kohtuullisessa ajassa. 

4. Myyjä lupautui korjaamaan ostamassani tavarassa olleen virheen. Hän pyysi lähettämään tavaran, mutta ei nyt suostu korvaamaan lähetyskuluja. Voinko vaatia myyjää korvaamaan kulut?

Virheen korjaaminen ei saa aiheuttaa ostajalle olennaista haittaa tai kustannuksia. Myyjä siis vastaa korjauksen aiheuttamista kustannuksista, myös tavaran kuljettamisesta. Jos ostaja joutuu maksamaan lähetyskulut lähettäessään tavaran myyjälle, tulee myyjän korvata nämä kulut ostajalle jälkikäteen. Sinulla on siis oikeus saada myyjältä korvaus lähetyskuluista.

5. Ostin vuosi sitten television, joka lopetti toimintansa parin viikon käytön jälkeen. Myyjä halusi korjata virheen, joten toimitin television hänelle. Korjaus kesti kuukauden, eikä televisio ollut edelleenkään toimiva. Tämän jälkeen myyjä on yrittänyt korjata television vielä kolme kertaa, mutta televisio ei ole kertaakaan toiminut muutamaa päivää pidempään. Täytyykö minun vielä antaa myyjän korjata televisio vai voinko purkaa kaupan?

Myyjällä on ollut mahdollisuus virheen korjaamiseen, mutta virhe ei silti ole poistunut. Ostajan ei tarvitse loputtomasti sietää korjausyrityksiä, vaan jossain vaiheessa ostaja saa turvautua muihin toimenpiteisiin, kuten kaupan purkuun. Kun myyjä ei korjaa virhettä kohtuullisessa ajassa tai kun virheen korjaaminen ei onnistu, saa ostaja purkaa kaupan. Tässä tilanteessa kaupan purkaminen on todennäköisesti mahdollista, koska korjausyritykset ovat vieneet kohtuuttoman paljon aikaa, eikä myyjä ole useasta yrityksestä huolimatta onnistunut television korjaamisessa.

 

Aiheesta muualla

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]