Minilex - Lakipuhelin

Elinkeinonharjoittajan neuvontavelvollisuus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Elinkeinonharjoittajalla on kulutuspalvelusopimuksissa toimeksisaajana neuvontavelvollisuus kuluttajaa kohtaan. Tämän neuvontavelvollisuuden, yhdessä elinkeinonharjoittajalle säädettyjen muiden velvollisuuksien, kuten tiedonantovelvollisuuden kanssa, on tarkoitus varmistaa palveluksen toimittaminen tilaajan eli kuluttajan edun mukaisesti. Tarkoitus on suojata kuluttajaa elinkeinonharjoittajan ammatillista ja kokemuksellista tietämystä vastaan.

Jos sopimusta tehtäessä tai sen jälkeen osoittautuu, että palvelus ilmeisesti ei olisi tilaajan kannalta tarkoituksenmukainen, toimeksisaajan on viipymättä ilmoitettava siitä tilaajalle. Tarkoituksenmukaisuusarvioinnissa otetaan huomioon palveluksen hinta, kohteen arvo ja ominaisuudet tai muut erityiset seikat. Toimeksisaajan on ilmoitettava tilaajalle myös, jos palvelus ilmeisesti tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin tilaaja on kohtuudella voinut odottaa.

Jollei tilaaja ole tavoitettavissa kohtuullisessa ajassa tai ei anna tarvittavia ohjeita, toimeksisaajan on keskeytettävä palveluksen suorittaminen. Suoritusta saa kuitenkin jatkaa, jos on erityistä syytä olettaa, että tilaaja kuitenkin haluaa palveluksen suoritettavaksi. Jos toimeksisaaja laiminlyö neuvontavelvollisuutensa, palveluksessa on virhe.

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa