Ostimme heinäkuussa käytetyn auton, joka oli katsastettu kesäkuussa. Tänään vietiin auto huoltoon ja huoltomies soitti että auto on niin laho ettei sitä kannata alkaa edes korjaamaan. Lisäksi ollut löysyyttä siellä täällä. Meille auto myytiin katsastettuna, ajokuntoisena, korissa vähän sanomista. Onko meillä mitä vaihtoehtoja hinnan alennukseen, kaupan purkuun vai tyydytäänkö kohtaloon? Huoltamo aikoo kirjoittaa paperin jossa sanotaan ettei auto ole voinut esim. Pohjastaan olla siinä kunnossa että katsastuksesta ei olisi pitänyt mennä läpi.

1 vastaus


Minilex

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Lain mukaan kaupan kohteen on oltava laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellainen kuin on sovittu. Sen tulisi myös soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään. Muutoin tavaran katsotaan olevan virheellinen. Lisäksi kaupan kohde on virheellinen, jos se ei vastaa tietoja, jotka myyjä on ennen kaupan tekoa antanut sen ominaisuuksista ja käytöstä.

Jos auto on niin huonossa kunnossa, että sitä on turha korjata, se vaikuttaa olevan selvästi kaikkea muuta kuin ajokuntoinen. Vaikka myynnin yhteydessä on todettu korissa olevan vähän sanomista, vaikuttaa siltä, että muilta osin myyjän antamat tiedot ovat olleet virheellisiä.

Tässä tapauksessa virheen korjaaminen tai uusi toimitus ei liene mahdollista, ainakaan kohtuullisessa ajassa. Ostajalla on siis oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Lisäksi myyjältä on mahdollista vaatia korvausta mahdollisista vahingoista, jotka johtuvat kaupan kohteen viallisuudesta.

Hinnanalennus vastaa myyntihinnan ja auton myyntihetken todellisen arvon välistä erotusta. Kaupan purku on mahdollista, jos virhe on merkitykseltään olennainen, ja myyjä on käsittänyt tai olisi pitänyt käsittää virheen olennaisuus. Purkamisen edellytykset voivat hyvinkin täyttyä, sillä autoa ei voi käyttää tarkoitetulla tavalla, ja on mahdollista, että myyjäkin on ollut tietoinen asiasta.

Toisaalta asiassa vaikuttaa ostajan selonottovelvollisuus. Virheeseen ei saa vedota siinä tapauksessa, että ostajan on täytynyt tietää siitä kaupantekohetkellä paitsi jos myyjä on menetellyt kunnianvastaisesti ja arvottomasti. Tämän lisäksi myydyn tavaran luovutuksen jälkeen ostajan on tarkastettava se hyvän tavan mukaisesti ja niin pian kuin mahdollista. Jos kuitenkin katsotaan, että auton viallisuudesta ei ole voinut olla selvillä ilman huoltotarkistusta, tarkastusvelvollisuudella ei ole merkitystä.

Joka tapauksessa asiassa on syytä toimia ripeästi, sillä oikeus vedota virheeseen menetetään, ellei virheestä ilmoiteta myyjälle kohtuullisessa ajassa.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Aiheeseen liittyvät kysymykset