Läheisellä näkövammaisella oli vielä 2016 pankkitili omalla nimellään.Henkilökohtainen avustaja käyttää kuitenkin tiliä esim kaupassa asioidessaan ja tämän kotona laskuja maksaessaan, ja tämän vuoksi tuli onkin nyt siirretty avustajan nimiin mikä on hankaloittanut paljon asioita (lainaa ei saa ja netissä kirjautuessa virallisille sivuille tulee esille avustajan tietoja tilin todellisen omistajan sijaan).Tämä läheinen halusi tilin takaisin ennalleen luottamuspulan takia ja pankki vaati tätä varten kuvallista henkilöllisyystodistusta jota ei ollut aiemmin tarvittu.Passi tilattiin ja yritettiin uudelleen mutta pankki kieltäytyi ja sanoin ettei tämä käy viitaten sokeuteen.Kuulemma tili olisi aina avustajan nimissä vaikka mitään edunvalvojaa tms ei ole ja järki ruksuttaa vielä kuten kuuluukin.

1 vastaus


Minilex

60 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Hei ja kiitos viestistäsi. Pankki ei voi kieltäytyä aukaisemasta tiliä pelkkään näkövammaan vedoten. Perusmaksutilipalveluja on tarjottava yhdenvertaisesti ja syrjimättömästi kaikille kuluttaja-asiakkaille, jotka asuvat laillisesti ETA-valtiossa. Perusmaksutilin avaamisesta voidaan kieltäytyä lähinnä vain silloin, kun epäillään esimerkiksi rahanpesua tai asiakkaan henkilöllisyyttä ei voida todeta luotettavasti. Jos pankki kieltäytyy avaamasta kuluttaja-asiakkaan perusmaksutiliä tai tarjoamasta siihen liittyvää maksupalvelua, sen on ilmoittava asiakkaalle kieltäytymisen peruste viivytyksettä, kirjallisesti ja maksutta. Pankin on annettava asiakkaalle samalla riittävä selvitys muutoksenhaun mahdollisuudesta.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]