Muutettiin asunnosta pois ja luultiin palauttavamme kaikki avaimet. Mitään kuittausta ei tehty mihinkään. Tänään sain soiton että yksi avain oli puuttunut. Lukko vaihdettu jne lasku 380e mulle.
Miksei yhtään tarvi kysellä niiden avainten perään ???

1 vastaus


Minilex

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Lainsäädännössä ei ole suoraan mainintaa siitä, että vuokranantajalla olisi velvollisuus kysyä kadonneita avaimia vuokralaiselta. Käytännössä vuokranantaja saa teettää uuden avaimen vuokralaisen kustannuksella, mikäli kaikkia avaimia ei ole palautettu. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisussa on lisäksi todettu, että vuokranantajalla on oikeus vahingonkorvaukseen avainten katoamisen osalta suoraan takuuvuokrasta, mutta hänellä on myös oikeus periä sitä vastaava osuus vuokralaiselta. Käsittäisin tämän tarkoittavan sitä, että avainten katoamisesta aiheutuneet kulut on mahdollista laskuttaa tai periä myös suoraan vuokralaiselta.

Tässä tapauksessa kannattaa kuitenkin selvittää vielä tarkemmin sinun korvausvastuutasi. Ensiksi kannattaa huomioida se, oletko asuntoa vuokratessa kuitannut vastaanottavasi avaimia määrän X, vaikka asuntoa luovutettaessa kuittausta ei olekaan tehty? Tai onko vuokrasopimukseen sisältynyt luovutettavien avainten lukumäärä? Tämä kannattaa selvittää siksi, koska vuokranantajan pitää pystyä osoittamaan, että avain/avaimia puuttuu. Tämän osalta asia on tietysti selvä, mikäli tiedät asian tai olet kertonut hukanneesi avaimen. Myös jälkikäteen itse teetetyt avaimet kuuluu luonnollisesti palauttaa vuokranantajalle. Mikäli sinulle luovutettujen avainten lukumäärästä ei ole mitään näyttöä, ei vuokranantaja voi lähtökohtaisesti lähteä laskuttamaan sinulta avaimista tai lukkojen vaihdosta yms. Muutoinhan sinulta voitaisiin laskuttaa ja periä sellaisia kuluja avaimista, joita sinulla ei ole ollut käytössä. Tällaisten tilanteiden välttämiseksi kaikista luovutetuista avaimista ja muusta asuntoon kuuluneesta irtaimistosta olisi hyvä sopia kirjallisesti vuokrauksen yhteydessä ja sen päättyessä.

Korvausvelvollisuutta tarkastellaan lisäksi vuokralaisen huolellisuusvelvollisuuden mukaan. Laki edellyttää, että vuokralaisen on hoidettava huoneistoa huolellisesti. Vuokralainen on myös velvollinen korvaamaan vuokranantajalle vahingon, jonka vuokralainen tahallisesti tai laiminlyönnillään, tai muulla huolimattomuudellaan aiheuttaa huoneistolle. Kuluttajariitalautakunta on todennut ratkaisussaan avainten katoamisen osoittavan lähtökohtaisesti, että tätä asuntoon kuuluvaa tarpeistoesinettä, on säilytetty huolimattomasti. Mikäli tapauksesta ei siis käy ilmi, että katoaminen johtuisi muusta kuin huolimattomuudesta, on vuokranantajalla tällöin oikeus korvaukseen. Mikäli vuokralainen sen sijaan voi osoittaa toimineensa huolellisesti avaimia säilyttäessään, ei asunnon lukkojen uudelleensarjoitus tai lukkojen vaihto vuokralaisen kustannuksella voi tulla kyseeseen. Käytännössä tällainen tilanne voisi olla silloin, kun avaimet on viety esimerkiksi varastamalla. Tällöin myöskään uusien avainten korvaus ei kuulu vuokraiselle. Näyttövelvollisuus avainten huolellisesta säilyttämisestä on kuitenkin siis tässä tapauksessa sinulla.

Korvauksen määrästä kuluttajariitalautakunta on vielä todennut, että vuokralainen on velvollinen korvaamaan tavanomaiset sarjoituskustannukset tai kustannuksiltaan samantasoisen lukituksen uusimisen. Sinun kannattaa siis selvittää lukon vaihdon osalta esimerkiksi vaihdosta laskuttaneelta yritykseltä, onko vaihto tapahtunut samantasoiseen lukkoon ja ovatko kulut muutoin olleet tavanomaiset.

Tarkempia ohjeita ilman yksityiskohtaisia tietoja tapauksesta on hankala antaa. Tarvittaessa voit esimerkiksi soittaa lakipuhelimeen 0600 12 450 tai maistraattien ylläpitämään kuluttajaneuvontaan. Lisätietoa kuluttajaneuvonnasta saat sivulta www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/asiointi/kuluttajaneuvonta/ He antavat neuvoja muun muassa tällaisissa vuokra-asioihin liittyvissä riitatilanteissa. Tarvittaessa voit lisäksi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Käsittely siellä on maksutonta, mutta kannattaa varautua pitkiin käsittelyaikoihin, jotka voivat olla puolesta vuodesta yli vuoteen. Lautakunnan toimintaan voit tutustua osoitteessa www.kuluttajariita.fi/fi/index.html

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Lakipalvelut jopa 40 % edullisemmin - nopeasti ja luotettavasti »