Minilex - Lakipuhelin

Laatuvirheen seuraamukset irtaimen kaupassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Irtaimen omaisuuden kaupassa ostajalla on oikeus odottaa ostamansa tavaran laatua ja siten vaatia korjaavaa toimenpidettä havaitessaan laatuvirheen. Riippuen tilanteesta hän voi vaatia kaupan purkamista, hinnanalennusta, tavaran korjaamista tai mahdollisesti uutta toimitusta, jos virhe ei johdu hänestä. Lisäksi hänellä on oikeus hakea vahingonkorvausta ja tietyissä tilanteissa pidättäytyä kauppahinnan maksamisesta.

Jotta ostaja voi vaatia edellä mainittuja seuraamuksia, hänen on toimittava huolellisesti tavaran tarkastamisen suhteen ja tehtävä reklamaatio havaitusta virheestä myyjälle. Ostajan on tarkastettava tavara luovutuksen jälkeen mahdollisimman pian hyvän tavan mukaisesti, jotta hän havaitsee mahdolliset laatuvirheet nopeasti. Hän on myös velvollinen informoimaan myyjää aktiivisesti virheestä, koska lainsäädännön mukaan ostaja ei voi vedota virheeseen, jos hän ei ilmoita siitä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta tai siitä hetkestä, kun hänen olisi pitänyt havaita virhe.

Virheen korjaamista voi vaatia, jos se voidaan tehdä ilman kohtuuttomia kustannuksia tai haittaa myyjälle. Myyjä voi oman kustannuksensa kautta tarjota uuden toimituksen, jos se on mahdollista aiheuttamatta ostajalle olennaista haittaa. Ostaja ei voi kuitenkaan vaatia virheen korjaamista tai uutta toimitusta, ellei hän ilmoita näistä vaatimuksistaan reklamaation yhteydessä, ellei myyjä ole toiminut kunnianvastaisesti ja arvottomasti.

Kaupan purkaminen tai hinnanalennus ovat seuraamuksia tilanteissa, joissa virhettä ei voida korjata tai uutta toimitusta ei voida tehdä. Ostajalla ei kuitenkaan ole oikeutta hinnanalennukseen, jos tavara on ostettu huutokaupasta käytettynä. Kaupan purkamiseksi edellytetään sopimusrikkomuksen olennaisuutta ja sitä, että myyjä ymmärtää rikkomuksen olennaisuuden. Ostajalla on kuitenkin oikeus vaatia hinnanalennusta, riippumatta reklamaation ajankohdasta tai tavaran tarkastusvelvollisuuden täyttämisestä, jos myyjä on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.

Vahingonkorvausta koskevissa tilanteissa ostajalla on lähtökohtaisesti oikeus korvaukseen, jos myyjä on toiminut huolimattomasti tai jos tavara poikkeaa siitä, mihin myyjä on sitoutunut. Laatuvirhetilanteiden arviointi edellyttää kuitenkin tapauskohtaista käsittelyä, joten tarkemman selvityksen saamiseksi on suositeltavaa ottaa yhteyttä Minilexin lakimiehiin.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]