Minilex - Lakipuhelin

Irtaimen kauppaa voi rasittaa virhe

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Irtaimen kaupassa tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, joita myyjä on antanut tavaran ominaisuuksista tai käytöstä ennen kaupantekoa. Virheellisiä tietoja ovat voineet antaa myös aikaisemmat myyntiportaat tai myyjän puolesta toimineet henkilöt. Tavaran virheen katsotaan syntyvän, jos myyjän antamat tiedot ovat vaikuttaneet kauppaan.

Tavaran on lähtökohtaisesti vastattava sovittua lajiltaan, määrältään, laadultaan, pakkaukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan. Jos muuta ei ole sovittu, tavaran on vastattava yleisesti kyseisiä tavaroita varten tyypillistä käyttötarkoitusta. Sen on myös sovittava erityiseen käyttötarkoitukseen, jos myyjän on kaupantekohetkellä täytynyt olla selvillä tästä tarkoituksesta ja jos ostajalla on ollut perusteltua syytä luottaa myyjän asiantuntemukseen. Tavaran on myös vastattava niitä ominaisuuksia, joista myyjä on viitannut esimerkiksi näytteellä tai mallilla, sekä oltava asianmukaisesti pakattu tavaran säilyttämiseksi tai suojaamiseksi. Muussa tapauksessa tavara katsotaan virheelliseksi.

Vaikka tavaralle ei olisi asetettu erityisiä vaatimuksia ja se myydään 'sellaisena kuin se on', myös tässä tapauksessa tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, joita myyjä on antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ennen kaupan tekoa ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Virhe on myös olemassa, jos myyjä ei ole antanut tietoa olennaisesta seikasta, joka on ollut myyjän tiedossa ja joka olisi voinut vaikuttaa kauppaan. Virheestä on kuitenkin kyse vain, jos tiedonantamatta jättäminen on vaikuttanut kauppaan. Myyjä saattaa laiminlyödä esimerkiksi tiedon antamisen jostakin tuotteen puutteesta. Lisäksi virheestä on kyse, jos tavara on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen olisi ollut perusteltua odottaa. Esimerkiksi korkea myyntihinta voi antaa ostajalle oletuksen tavaran hyvästä kunnosta.

Jos ostaja on tiennyt tavaran virheestä ennen kaupantekoa tai ollut mahdollisuus tarkastaa tavara ennen kauppaa ja jättänyt sen tekemättä ilman hyväksyttävää syytä myyjän kehotuksesta huolimatta, hänellä ei ole oikeutta vedota virheeseen. Poikkeuksena tähän on, jos myyjä on menetellyt kunnianvastaisesti ja arvottomasti. Virhe voi tulla esiin myös myöhemmin. Myyjä vastaa kuitenkin virheestä, joka oli olemassa silloin, kun tavaran vaaranvastuu siirtyi ostajalle, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin. Jos tavara huononee vaaranvastuun siirryttyä ostajalle, ja tämä huonontuminen on seurausta myyjän sopimusrikkomuksesta, tavara on virheellinen

Irtaimen kauppaa koskevien virhetilanteiden osalta kannattaa vielä erikseen olla yhteydessä Minilexin lakimiehiin.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]