Minilex - Lakipuhelin

Kaupan purku yritysten välillä

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Yritysten välisessä kaupankäynnissä noudatetaan kauppalain säännöksiä sekä yleisiä sopimusoikeudellisia periaatteita. Sopimusvapaus on lähtökohtana, mikä tarkoittaa, että sopimus sitoo yrityksiä riippumatta siitä, onko se tehty kirjallisesti vai suullisesti. Kirjallisen muodon käyttö on kuitenkin suositeltavaa mahdollisten myöhäisempien epäselvyyksien välttämiseksi. Laki asettaa tietyt raamit kaupalle, ja yksityiskohdista yritykset voivat sopia keskenään, kun taas sopimusvapaus mahdollistaa sopimuksen vapaan muotoilun. Yritykset voivat itse päättää, kenen kanssa he tekevät sopimuksia ja millaisia ne ovat, sillä ne katsotaan tasavertaisiksi sopimusosapuoliksi. Tämä periaate ei kuitenkaan päde, kun toinen osapuoli on yksityinen kuluttaja.

Kaupan purkaminen on mahdollista, jos toinen osapuoli tekee olennaisen sopimusrikkomuksen. Jos kauppa halutaan purkaa välittömästi, sopimusrikkomuksesta kärsineen osapuolen on osoitettava rikkomuksen olemassaolo. Ennen kaupan purkamista tulee ensisijaisesti tulkita osapuolten sopimusta ja selvittää, mikä oli osapuolten tarkoitus sopimusta tehtäessä ja allekirjoittaessa.

On suositeltavaa, että yritys ottaa huomioon mahdollisimman yksityiskohtaisen vastuunjaon sopimuksessa, jotta vältyttäisiin myöhemmiltä riidoilta. On myös suotavaa määritellä, milloin virhe katsotaan olennaiseksi ja millä perusteilla kauppa voidaan purkaa välittömästi. Lain mukaan purkamisen edellytyksenä on muun muassa olennainen virhe tai vakava toimitusviivästys. Usein kaupan purkamiseen yritysten välillä johtaa tilanne, jossa toimitus viivästyy vakavasti. Yleisesti sopimusrikkomus yritysten välisissä kaupoissa syntyy, kun toinen osapuoli olennaisesti rikkoo sopimusta.

Jos yritysten välisessä sopimuksessa on ehto, jonka soveltaminen johtaisi kohtuuttomuuteen, sitä voidaan joko sovitella tai jättää kokonaan huomiotta. On kuitenkin tärkeää huomata, että sopimus on syntynyt pätevästi, ja jos velvoitteet eivät ole taloudellisesti tasapainossa, sopimus voidaan määrätä raukeamaan. Raukeamisen ja purkamisen välillä on käsitteellisiä eroja, mutta tässä tilanteessa voidaan sanoa, että yritysten välinen kauppa purkautuu, kun sopimus ei enää ole voimassa.

Kaupan purkautuessa osapuolten saamat sopimuksen mukaiset oikeudet ja velvollisuudet lakkaavat. Tällöin myyjän on palautettava kauppahinta ja ostajan on palautettava kaupan kohde. On tärkeää huomata, että pääsäännön mukaan ostajan tulee palauttaa hyöty, jonka hän on saanut kaupan kohteen hallinnasta. Kaupan purkautuessa osapuolten tulee palauttaa oikeudellinen tila sellaiseksi kuin se oli ennen kaupan solmimista.

Yleensä on suositeltavaa sopia sopimuksessa myös vastuunjaosta kaupan purkamisen jälkeen, jotta vältetään epäselvyydet keskeneräisten toimien osalta. Myös sopimuksessa tulee olla ehto riidanratkaisusta, jos osapuoli ei suostu kaupan purkamiseen. Tällöin tulee pohtia, onko asia vietävä tuomioistuimen tai välimiesmenettelyn ratkaistavaksi.

Yritysten välisissä kaupoissa ei voi perua sopimusta mielijohteen vuoksi. Kauppa voidaan purkaa ainoastaan, jos osapuoli on tehnyt olennaisen virheen ja se on kirjattu yksityiskohtaisesti sopimukseen.

Vinkit:

Yritysten kannattaa laatia erittäin yksityiskohtaiset sopimukset, jotka huomioivat kaupan purkamiseen liittyvät seikat, kuten olennaisen rikkomuksen ja sen, milloin kauppa voidaan purkaa.

Varoitukset:

Yritysten välisen kaupan purkaminen on vaikeaa, ja siihen tarvitaan erittäin painavat syyt. Esimerkiksi hetken mielijohteen perusteella kauppaa ei voida purkaa.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Yritysten kannattaa laatia hyvin yksityiskohtaiset sopimukset, joissa muun muassa huomioidaan kaupan purkamiseen vaikuttavat seikat, mikä on olennainen rikkomus ja milloin kauppa tosiasiassa voidaan purkaa.

Varoitukset

- Yritysten välinen kaupan purku on hankalaa, koska siihen vaaditaan erittäin painavat syyt. Esimerkiksi hetken mielijohde ei ole kaupan purkamisen syy. 

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]