Minilex - Lakipuhelin

Kaupan purkaminen yksityisten välillä

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Yksityisten henkilöiden väliseen irtaimen kauppaan sovelletaan kauppalakia. Kauppalaki ei kuitenkaan ole pakottava, vaan kaupan osapuolilla on sopimusvapaus. Osapuolet voivat sopia kenen kanssa sopimuksen solmivat ja mitä sopimus sisältää. Ostajan kannalta tavaran ostaminen yksityiseltä henkilöltä on riskialttiimpaa kuin ostaessa tavara elinkeinonharjoittajalta. Kun tavara ostetaan elinkeinonharjoittajalta, tulee sovellettavaksi ostajaa suojaava kuluttajansuojalaki. Kaupan purkaminen on mahdollista lähinnä olennaisten sopimusrikkomusten seurauksena. Sopimusrikkomuksen olennaisuuteen vaikuttaa muun muassa sen merkitys ostajalle. Lähtökohtaisesti kaupan purkaminen tarkoittaa sitä, että osapuolten suoritusvelvollisuudet lakkaavat ja tehdyt suoritukset tulee palauttaa.

 

Milloin ostaja saa purkaa kaupan?

Ostajalla on oikeus kaupan purkuun, kun

  • kauppa viivästyy myyjän vuoksi,
  • tavarassa on olennainen virhe tai
  • osittainen sopimusrikkomus on kaupan kannalta olennainen.

Jos myyjä ei luovuta ostajalle tavaraa, tai luovuttaa sen liian myöhään, saa ostaja vaatia sopimuksen täyttämistä tai purkaa kaupan. Viivästys ei kuitenkaan saa tällöin johtua ostajasta. Ostajalla on tietyin edellytyksin oikeus vaatia tällöin myös vahingonkorvausta tai pidättäytyä kauppahinnan maksamisesta. Muutoinkin ostaja saa purkaa kaupan myyjän viivästyksen vuoksi vain, kun viivästyksellä on hänelle olennainen merkitys. Sopimusrikkomuksen olennaisuutta arvioidaan tapauskohtaisesti. Myyjän on myös täytynyt tietää, että luovutuksen on tärkeää tapahtua sovittuna aikana. Viivästyksen syy ei vaikuta ostajan oikeuteen purkaa kauppa.

Ostaja voi asettaa myyjälle uuden lisäajan tavaran luovutusta varten. Jos tämä lisäaika ei ole kohtuuttoman lyhyt, saa ostaja purkaa kaupan, kun myyjä ei luovuta tavaraa edes annettuna lisäaikana. Tällöin ei ole merkitystä sillä onko viivästys olennainen. Lähtökohtaisesti kauppaa ei saa purkaa ennen kuin annettu lisäaika on kulunut loppuun. Kuitenkin jos myyjä ilmoittaa ostajalle ennen lisäajan päättymistä, että ei kykene sopimuksen täyttämiseen tämän ajan kuluessa, saa ostaja purkaa kaupan.

Jos myyjä kysyy ostajalta, käykö hänelle tavaran luovuttaminen aiemmin sovittua myöhemmin, tulee ostajan vastata tähän kysymykseen kohtuullisessa ajassa. Jos ostaja ei vastaa myyjän ilmoitukseen uudesta luovutusajasta, ja myyjä luovuttaa tavaran ilmoittamanaan aikana, ei ostaja saa purkaa kauppaa.

Kun kyseessä on ostajalle erityisesti hankittava tai valmistettava tuote, jota myyjä ei voi muulla tavoin hyödyntää ilman huomattavaa tappiota, on kaupan purkamisoikeutta rajoitettu. Tuolloin ostaja saa purkaa kaupan myyjän viivästyksen vuoksi vain, jos kaupan tarkoitus jää ostajan kannalta viivästyksen vuoksi olennaisesti saavuttamatta. Ostaja ei esimerkiksi enää tarvitse tavaraa tai siitä ei ole hänelle enää hyötyä.

Ostajan täytyy ilmoittaa myyjälle, mikäli hän aikoo purkaa kaupan viivästyksen vuoksi. Tuo ilmoitus on tehtävä kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun ostaja on saanut tiedon luovutuksesta. Jos ostaja purkaa kaupan, hänen ei tarvitse erikseen ilmoittaa vaativansa vahingonkorvausta.

Ostaja saa vaatia myyjältä seuraamuksia, jos tavarassa on virhe. Tavara katsotaan virheelliseksi lähtökohtaisesti silloin, kun tavara ei vastaa sovittua. Virhe ei saa olla millään tapaa ostajan syytä. Jos ostaja aikoo vedota virheeseen, tulee hänen tehdä reklamaatio, eli ilmoittaa virheestä myyjälle. Ilmoitus tulee tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja on havainnut virheen, tai hänen olisi se pitänyt havaita.

Ensin ostajan tulee vaatia virheen korjaamista tai uutta toimitusta. Mikäli nämä eivät tule kysymykseen tai myyjä ei suorita niitä kohtuullisessa ajassa, saa ostaja vaatia hinnanalennusta tai purkaa kaupan. Jotta ostaja saisi purkaa kaupan tavaran virheen vuoksi, on virheen oltava olennainen. Myyjän on myös täytynyt tietää virheen olevan ostajan kannalta merkittävä. Virheen olennaisuuden arviointiin vaikuttaa muun muassa:

  • kuinka suuri merkitys virheellä on ostajalle,
  • onko virhe mahdollista hyvittää muulla tavoin (esim. korjaaminen tai uuden tuotteen toimittaminen) ja
  • kuinka pitkä aika ja suuri haitta virheen korjaamisesta tai uuden tuotteen toimittamisesta on ostajalle.

Jos myyjä esimerkiksi epäonnistuu tavaran korjaamisessa, otetaan se huomioon virheen olennaisuutta arvioitaessa. Virheen syyllä ei ole merkitystä sen olennaisuuden kannalta. Jopa virhe, johon myyjä ei ole vaikuttaa, voi olla olennainen.

Ostajan täytyy ilmoittaa myyjälle aikeistaan purkaa kauppa. Ilmoitus on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja on havainnut virheen tai hänen olisi se pitänyt havaita. Jos ostaja aikoo purkaa kaupan siitä syystä, että myyjä ei ole korjannut tavaraa tai toimittanut uutta virheetöntä tuotetta kohtuullisessa ajassa, täytyy tuolloinkin ostajan ilmoittaa päätöksestään purkaa kauppa. Ilmoitus on tehtävä kohtuullisessa ajassa sen ajan päättymisestä, jona myyjän olisi tullut tavara korjata tai toimittaa uusi tuote. Vaikka ostaja ei olisi reklamoinut virheestä tai ilmoittanut aikeistaan purkaa kauppa, saa hän purkaa kaupan, jos myyjä on toiminut kunnianvastaisesti ja arvottomasti. Menettely on kunnianvastaista ja arvotonta esimerkiksi, kun myyjä on jättänyt kertomatta tietämästään virheestä.

Jos vain osa toimituksesta on viivästynyt tai virheellinen, saa ostaja vaatia myyjältä seuraamuksia viivästyneeltä tai virheelliseltä osin. Jos viivästyminen tai tavaran virheellisyys on olennainen koko kaupan kannalta, on ostajalla oikeus koko kaupan purkuun.

 

Milloin myyjä saa purkaa kaupan?

Myyjällä on oikeus kaupan purkuun kun:

  • ostajan kauppahinnan maksu viivästyy olennaisesti tai
  • ostaja ei myötävaikuta kauppaan.

Yksi ostajan velvollisuuksista on kauppahinnan maksaminen. Jos ostaja ei kuitenkaan maksa kauppahintaa ja viivästys on olennainen, saa myyjä purkaa kaupan. Viivästyksen olennaisuuteen vaikuttaa ennen kaikkea viivästyksen kesto ja myöhässä olevan rahamäärän suuruus. Myös maksutapa voi vaikuttaa viivästyksen olennaisuuteen. Jos maksun pitäisi tapahtua silloin kun tavara on kuljetuksessa, voi lyhytkin viivästys olla myyjän kannalta olennainen. Kun tavara on kuljetuksessa, voi myyjällä on nopea tarve päättää siitä, mitä tavaralle tehdään, jos ostaja ei ole maksa kauppahintaa. Viivästyksen syyllä ei ole vaikutusta sen olennaisuuteen.

Myyjä voi asettaa ostajalle myös lisäaikaa kauppahinnan maksua varten. Jos ostaja ei suorita maksua edes lisäajan kuluessa, saa myyjä purkaa kaupan lisäajan päätyttyä. Tällöin ei ole merkitystä sillä onko viivästys olennainen. Annetun lisäajan aikana kaupan saa purkaa vain, jos ostaja ilmoittaa, ettei hän tule maksamaan kauppahintaa lisäajan kuluessa.

Jos ostaja saa tavaran haltuunsa ennen maksun suorittamista, kannattaa myyjän pidättää itselleen oikeus kaupan purkuun. Nimittäin mikäli tavara on jo ostajan hallussa, saa myyjä purkaa kaupan vain, jos hän on pidättänyt itselleen siihen oikeuden tai jos ostaja torjuu tavaran. Myyjä voi pidättää oikeuden itsellään esimerkiksi lisäämällä sopimukseen omistuksenpidätysehdon tai takaisottoehdon siltä varalta, ettei kauppahintaa makseta.

Ostajan velvollisuutena on myös myötävaikuttaa kauppaan siten, että myyjä voi täyttää sopimuksen. Mikäli myyjä esimerkiksi tarvitsee ostajalta mittoja tai piirustuksia tavaran valmistamista varten, tulee ostajan nämä hänelle toimittaa. Jos ostaja ei myötävaikuta kauppaan, saa myyjä purkaa kaupan. Tuolloin myötävaikutusvelvollisuuden laiminlyönnillä tulee kuitenkin olla myyjälle olennainen merkitys. Myyjä saa purkaa kaupan myös silloin, mikäli ostaja ei nouda tai vastaanota tavaraa kuten oli sovittu. Jotta kaupan purkaminen olisi mahdollista, tulee esimerkiksi sopimuksesta käydä ilmi, että myyjän kannalta on erityisen tärkeää, että tavara toimitetaan pois sovitusti.

Myyjä voi asettaa ostajalle kohtuullisen lisäajan myötävaikutusvelvollisuuden täyttämiseen ja tavaran noutamiseen. Mikäli ostaja ei tee näitä toimia lisäajan kuluessa, saa myyjä purkaa kaupan. Tällöin sopimusrikkomuksen olennaisuudella ei ole merkitystä. Lisäajan kuluessa ei kauppaa saa purkaa, paitsi kun ostaja ilmoittaa, ettei hän tule täyttämään velvollisuuksiaan lisäajan kuluessa.

Ennen kaupan purkamista myyjän täytyy ilmoittaa aikeistaan ostajalle. Myyjä ei saa purkaa kauppaa ostajan maksuviivästyksen vuoksi tai sen vuoksi, että ostaja ei ole noutanut tai vastaanottanut tavaraa, ellei hän ilmoita kaupan purkamisesta ostajalle. Kyseinen ilmoitus on tehtävä ennen kuin ostaja on täyttänyt velvollisuutensa. Jos ostaja myötävaikuttaa kauppaan liian myöhään, saa myyjä tuolloinkin purkaa kaupan. Tällöin myyjän on kuitenkin ilmoitettava kaupan purkamisesta kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän sai tietää ostajan täyttäneen maksuvelvollisuutensa. Jos myyjä purkaa kaupan, ei hänen tarvitse erikseen ilmoittaa vahingonkorvausvaatimuksestaan.

 

Ennakoitu sopimusrikkomus

Joskus sopijapuolen toiminta tai taloudelliset olot voivat osoittautua kaupan teon jälkeen sellaisiksi, että jo etukäteen voidaan olettaa, että sopimuksen täyttämisessä tulee ilmenemään olennaisia ongelmia. Toinen osapuoli saa purkaa kaupan, jos käy selväksi, että kaupan purkamiseen oikeuttava sopimusrikkomus tulee tapahtumaan. Tällöin kaupan saa purkaa jo ennen kuin sopimuksen täyttämisen aika on käsillä. Kauppaa ei kuitenkaan saa purkaa, jos vastapuoli asettaa välittömästi hyväksyttävän vakuuden sopimuksen täyttämisestä.

 

Kaupan purku perättäisluovutustapauksissa

Perättäisluovutus on kyseessä silloin, kun tavara luovutetaan ostajalle vähitellen erissä. Jos joku toimitetuista eristä on virheellinen tai viivästynyt, saa ostaja purkaa kaupan tämän erän osalta. Jos viivästys tai virhe on sellainen, että ostaja voi olettaa tulevienkin toimituserien olevan myöhässä tai virheellisiä, saa ostaja purkaa kaupan myöhempienkin erien osalta. Kun ostaja peruu kaupan yhden toimituserän osalta, saa hän samalla purkaa muidenkin toimituserien kaupat. Tällöin purkaminen on kuitenkin mahdollista vain, jos kaupassa pysyminen aiheuttaisi ostajalle merkittävää haittaa.

Ostaja ja myyjä voivat sopia kauppahinnan maksamisesta erissä. Jos jonkin erän maksu viivästyy, saa myyjä purkaa kaupan tämän erän osalta. Jos myyjällä on aihetta olettaa, että myös myöhemmät maksut tulevat viivästymään, saa myyjä purkaa kaupan myös näiden osilta.

 

Mitä seurauksia kaupan purkautumisesta on?

  • Myyjän velvollisuus tavaran luovuttamiseen päättyy.
  • Ostajan velvollisuus kauppahinnan maksamiseen ja myötävaikuttamiseen päättyy.
  • Ostajan täytyy maksaa tavarasta saamansa tuotto ja hyöty.
  • Myyjän täytyy palauttaa saamansa suoritukset ja maksaa niille korkoa.

Kaupan purkautuessa molemmat osapuolet saavat vaatia toisiltaan takaisin sen, mitä ovat toisilleen luovuttaneet. Toinen osapuolista voi tällöin odottaa oman suorituksen palauttamista niin kauan, että toinenkin osapuoli täyttää palautusvelvollisuutensa. Suoritusta ei tarvitse palauttaa myöskään ennen kuin toinen osapuoli on maksanut mahdolliset vahingonkorvaukset tai korot, joita hänen on tullut maksaa. Jos toinen kuitenkin asettaa hyväksyttävän vakuuden vahingonkorvausten tai korkojen maksamisesta, täytyy toisenkin osapuolen palauttaa vastaanottamansa suoritus.

Jos ostaja on saanut tavarasta tuottoa tai hyötyä, tulee hänen maksaa tästä myyjälle kohtuullinen korvaus. Myyjän tulee maksaa takaisin saamansa kauppahinta ja sille tulee maksaa korkolain mukainen korko. Korko lasketaan siitä päivästä lukien, jona myyjä vastaanotti maksun.

 

Milloin ostaja menettää oikeuden kaupan purkuun?

Ostaja ei saa purkaa kauppaa, jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt. Ostaja saa kuitenkin purkaa kaupan, jos:

  • tavaran huonontuminen, väheneminen tai katoaminen johtuu tavarasta itsestään tai muusta sellaisesta syystä, joka ei johdu ostajasta.
  • tavaran huonontuminen tai vähentyminen johtuu sellaisesta toimenpiteestä, joka oli välttämätön tavaran virheettömyyden tarkistamiseksi.
  • tavara on myyty edelleen tavanomaisessa järjestyksessä ennen kuin ostaja havaitsi virheen (esimerkiksi kun tavara on tarkoitettu jälleenmyyntiin tai se on myyty edelleen siksi, ettei ostaja ole sitä enää tarvinnut).
  • tavaran muuttuminen tai huonontuminen johtuu siitä, että ostaja on käyttänyt tavaraa normaaliin tarkoitukseen ennen virheen havaitsemista.
  • kauppa puretaan oikeudellisen virheen vuoksi ja ostaja on lain mukaan menettänyt tavaran tai luopunut siitä.
  • ostaja korvaa myyjälle sen arvonalennuksen, joka tavaran huonontumisesta tai vähentymisestä johtuu.

 

Yhteenveto

  • Yksityisten henkilöiden välisiin kauppoihin, jotka koskevat irtaimistoa, sovelletaan kauppalakia. Kauppalaki ei ole pakottava ja osapuolilla on sopimusvapaus.
  • Yksityishenkilön ostaessa elinkeinonharjoittajalta, sovelletaan kuluttajansuojalakia, joka on laadittu suojelemaan ns. heikompaa osapuolta.
  • Kaupan purku toimeenpiteenä tarkoittaa, että osapuolten välillä sopimuksesta syntyneet velvoitteet lakkaavat ja suoritukset palautetaan osapuolille. Kaupan purku on aina viimeinen keino riidan selvittämisessä.
  • Syitä kaupan purkuun ovat mm. viivästys myyjän tai ostajan toimesta, eli joko maksun viivästyminen tai tavaran luovutuksen viivästyminen, tai tavarassa on olennainen virhe. Osittainen sopimusrikkomus, joka on kaupan kannalta olennainen voi myös johtaa kaupan purkuun.
  • Jos viivästys on johtunut ostajasta, ostajalla ei ole oikeutta vedota virheeseen. 
  • Viivästysten tapauksessa ostaja voi asettaa myyjälle lisäajan tavaran luovutusta varten. Ostaja saa purkaa kaupan, jos myyjä ei lisäajasta huolimatta ole luovuttanut tavaraa. Jos myyjä ilmoittaa ostajalle, ettei kykene täyttämään velvoitteitaan, ostajalla on oikeus purkaa kauppa, vaikka lisäaikaa olisi vielä jäljellä.
  • Kaupan purkamisoikeutta on rajoitettu, jos kyseessä on tuote, joka on valmistettu erityisesti ostajaa varten, ja josta myyjä ei voi hyötyä ilman huomattavaa tappiota. Tällöin ostaja voi purkaa kaupan myyjän viivästyksestä vain, jos kaupan tarkoitus jää ostajan kannalta saavuttamatta viivästyksen vuoksi.
  • Jos ostaja purkaa kaupan, hänen tulee ilmoittaa siitä myyjälle kohtuullisessa ajassa. Vahingonkorvausilmoitusta ei tarvitse tehdä erikseen, jos ostaja purkaa kaupan.
  • Ensisijainen toimintatapa on vaatia virheen korjaamista tai uutta toimitusta. Jos tämän jälkeen esiintyy yhä ongelmia, ostaja voi vaatia hinnanalennusta tai purkaa kaupan.
  • Virheen olennaisuus arvioidaan tapauskohtaisesti, ja siinä katsotaan mm. virheen merkitystä ostajalle ja mahdollisuuksia muihin hyvityskeinoihin.
  • Myyjän oikeus purkaa kauppa perustuu pääasiassa ostajan olennaiseen maksuviisästykseen tai ostajan puutteelliseen myötävaikutukseen.
  • Kuten ostajallakin on mahdollisuus myöntää lisäaikaa myyjälle, myyjä voi myöntää lisää maksuaikaa ostajalla ennen kaupan purkua.
  • Jos ostaja saa ennen maksun suoritusta tavaran haltuunsa, myyjällä on oikeus pidättää itsellään oikeus kaupan purkuun. Ilman oikeuden pidättämistä, myyjä ei voi purkaa kauppaa, ellei ostaja torju tavaraa.
  • Jos myyjä aikoo purkaa kaupan, hänen tulee ilmoittaa siitä ostajalle. Tämä täytyy tehdä kohtuullisessa ajassa.
  • Jos toinen kaupan osapuolista havaitsee jo ennen sopimuksen täyttämistä, että kauppaan voi mahdollisesti tulla ongelmia esimerkiksi osapuolen taloudellisesta tilanteesta johtuen, sopimuksen saa purkaa ennen täyttämistä. Eli jos käy selväksi, että sopimusrikkomus tulee tapahtumaan, saa kaupan purkaa. Tämä ei ole kuitenkaan mahdollista, jos vastapuoli on asettanut välittömästi hyväksytyn vakuuden sopimuksen täyttämiseksi.
  • Kaupan purku onnistuu myös perättäisluvoutustapauksissa; tällöin tavara luovutetaan ostajalle vähitellen erissä. Ostaja voi purkaa kaupan esim. yhden erän osalta, jos erä on viivästynyt, jolloin yhden erän maksu myös palautuu ostajalle. Jos ostaja voi olettaa tulevienkin erien epäonnistuvan, hän voi purkaa muutkin erät.

 

Summary in English

  • In private transactions concerning movable property, the Sale of Goods Act applies. The Sale of Goods Act is not mandatory, and the parties have freedom of contract.
  • When an individual purchases from a business entity, the Consumer Protection law applies, which is designed to protect the so-called weaker party.
  • When a transaction is terminated, the obligations and rights arising from the agreement between the parties cease, and the payments are returned to the parties. Termination of the transaction is always the last resort in resolving disputes.
  • Reasons for terminating a transaction include, among others, delay on the part of the seller or buyer, such as delayed payment or delayed delivery of the goods, or a material defect in the goods. Partial breach of contract that is essential to the transaction may also lead to the termination of the transaction.
  • If the delay is caused by the buyer, the buyer cannot invoke the defect. In cases of delay, the buyer can grant the seller additional time for delivery of the goods. The buyer can terminate the transaction if the seller fails to deliver the goods despite the additional time. If the seller informs the buyer that they are unable to fulfill their obligations, the buyer has the right to terminate the transaction even if there is still additional time remaining.
  • The right to terminate the transaction is limited if the product is specifically manufactured for the buyer and the seller cannot benefit from it without significant loss. In this case, the buyer can terminate the transaction due to the seller's delay only if the intended purpose of the transaction is not achieved due to the delay.
  • If the buyer terminates the transaction, they must notify the seller within a reasonable time. Separate notification of damages is not required if the buyer terminates the transaction.
  • The primary course of action is to demand rectification of the defect or a new delivery. If problems persist after this, the buyer can request a price reduction or terminate the transaction. The materiality of the defect is assessed on a case-by-case basis, taking into account the significance of the defect to the buyer and the possibilities for other forms of compensation.
  • The seller's right to terminate the transaction is primarily based on the buyer's material delay in payment or insufficient cooperation. Just as the buyer can grant the seller additional time, the seller can grant the buyer additional payment time before terminating the transaction.
  • If the buyer takes possession of the goods before making payment, the seller has the right to retain the right to terminate the transaction. Without retaining the right, the seller cannot terminate the transaction unless the buyer rejects the goods.
  • If the seller intends to terminate the transaction, they must notify the buyer within a reasonable time.
  • If either party to the transaction becomes aware before the performance of the contract that there may be problems with the transaction, for example, due to the other party's financial situation, the contract can be terminated before performance. In other words, if it becomes clear that a breach of contract will occur, the transaction can be terminated. However, this is not possible if the other party has immediately provided an accepted security for the performance of the contract.
  • Termination of the transaction is also possible in consecutive delivery cases where the goods are delivered to the buyer gradually in installments. The buyer can terminate the transaction for one installment, for example, if it is delayed, and the payment for that installment will be refunded to the buyer. If the buyer can expect the future installments to fail as well, they can terminate the remaining installments.

 

Kysymyksiä ja vastauksia

1. Ostin käytetyn auton ”perävalotakuulla” ja autosta löytyi lähes välittömästi suuri moottorivika. Voinko purkaa kaupan?

Perävalotakuu-ilmaisua käytetään usein yksityisten henkilöiden välisessä käytettyjen autojen kaupassa. Ajatellaan, että myyjän vastuu katoaa samalla kun auton perävalot häviävät näkyvistä. Asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. Yksityisten henkilöiden välisissä kaupoissa sovelletaan kauppalakia ja kauppalain mukainen virhevastuu sitoo myös yksityistä myyjää. Myyjä vastaa siitä virheestä, joka tavarassa on ollut jo silloin kun se on luovutettu ostajalle.

Ostaja saa vaatia kaupan purkamista, kun tavarassa on olennainen virhe, joka ei ole ostajan aiheuttama. Ostajan täytyy reklamoida, eli ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Virheen olennaisuuteen vaikuttaa muun muassa sen merkitys ostajalle ja virheen korjaamismahdollisuus. Jos virhe on sellainen, ettei tavaraa voi käyttää ja virheen korjaaminen olisi suhteettoman kallista, voi kaupan purku tulla kyseeseen. Ostajan tulee ilmoittaa myyjälle aikeistaan purkaa kauppa. Ilmoitus tulee tehdä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta.

Vaikka ostaja ei olisi ilmoittanut virheestä tai aikeistaan purkaa kauppa, saa hän purkaa kaupan, jos myyjän toiminta on ollut kunnianvastaista ja arvotonta. Eli esimerkiksi kun myyjä on salannut tietämänsä virheen.

2. Millainen virhe tavarassa pitää olla, jotta voin purkaa kaupan?

Jotta kaupan purkaminen olisi mahdollista virheen seurauksena, tulee virheen olla olennainen eikä se saa johtua ostajasta. Olennaisuutta arvioitaessa huomioidaan muun muassa virheen merkitys ostajalle ja myyjän muut mahdollisuudet korjata virhe. Virheen syy ei vaikuta sen olennaisuuteen. Vaikka myyjä ei olisi voinut vaikuttaa virheen syntyyn, voi virhe olla olennainen.

3. Ostaja ei ole maksanut ostamaansa tavaraa sovitusti, voinko purkaa kaupan?

Ostajan velvollisuutena on kauppahinnan maksaminen. Jos maksaminen on viivästynyt olennaisesti myyjä voi purkaa kaupan. Olennaisuuteen vaikuttaa muun muassa myöhästyneen rahamäärän suuruus ja viivästyksen kesto. Myyjä voi asettaa ostajalle lisäajan maksun suorittamiselle. Jos tuo annettu lisäaika ei ole kohtuuttoman lyhyt, saa myyjä purkaa kaupan, vaikka viivästys ei olisi olennainen. Eli mikäli viivästys on olennainen tai ostaja ei maksa kauppahintaa edes lisäajan kuluessa, voi myyjä purkaa kaupan.

4. Myyjä purki meidän välisen kauppamme. Mitä minun tulee nyt tehdä?

Kun kauppa puretaan, tulee tilanne ”palauttaa ennalleen”. Molemmat sopimuspuolet palauttavat toisilleen omat suorituksensa. Jos olet saanut tavaran tai osan siitä hallintaasi, tulee sinun palauttaa se myyjälle. Jos olet saanut tavaralla tuottoa tai hyötyä, voit joutua maksamaan siitä korvausta myyjälle. Jos olet maksanut kauppahinnan tai osan siitä, tulee myyjän palauttaa maksettu kauppahinta sinulle. Kauppahintaan täytyy lisätä korkolain mukainen korko siitä päivästä lähtien, kun myyjä on vastaanottanut maksun. Toinen osapuoli voi odottaa suorituksensa palauttamista siihen asti, kunnes toinenkin osapuoli on valmis palauttamaan suorituksensa. Jos toisen tulee maksaa esimerkiksi vahingonkorvausta, ei toisen osapuolen tarvitse palauttaa suoritustaan ennen kuin vahingonkorvaus maksettu. Jos vahingonkorvausvelvollinen kuitenkin asettaa hyväksyttävän vakuuden vahingonkorvausten maksamisesta, tulee toisenkin osapuolen palauttaa suorituksensa.

5. Ostin tavaran jo jokin aika sitten toiselta yksityiseltä henkilöltä. Nyt kun ensimmäistä kertaa otin tavaran käyttöön huomasin sen virheelliseksi. Onko minun mahdollista vielä purkaa kauppa?

Tavara tulisi tarkastaa heti kaupanteon yhteydessä tai välittömästi kun se on mahdollista. Mikäli tavarassa tuolloin ilmenee virhe, tulee siitä reklamoida myyjälle kohtuullisessa ajassa. Jos reklamaatiota ei ole tehty kohtuullisessa ajassa, ei virheeseen voi vedota. Tämä pätee myös niihin virheisiin, jotka ostajan olisi tullut havaita, vaikka hän ei niitä olisi konkreettisesti huomannut. Jos tavaran hankinnasta on jo pitkä aika, on reklamaatioaika todennäköisesti päättynyt. Kuitenkin, jos myyjä on toiminut kunnianvastaisesti ja arvottomasti saa virheeseen vedota myöhemminkin. Näin myyjä on toiminut esimerkiksi jättämällä tietoisesti kertomatta tavarassa olevasta virheestä.

 

Aiheesta muualla

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Sopimusrikkomuksesta voi joutua maksamaan vahingonkorvausta. Kannattaa tiedustella lisää lakimiehiltämme vahingonkorvausvastuusta. He auttavat sinua mielellään asian tiimoilta.

Varoitukset

- Kiinteistön kauppa voidaan myös purkaa. Kiinteistön kaupan purkamisesta kannattaa lukea lisää muista Minilexin artikkeleista tai kysellä lakimiehiltämme lisää. 

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]