Minilex - Lakipuhelin

Työnantajan ja henkilöstön välinen yhteistoiminta


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Yhteistoiminnalla tarkoitetaan työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa. Henkilöstön, eli työntekijöiden puolella yhteistoiminnassa on työntekijöiden yhteinen edustaja, joka pääsääntöisesti on luottamusmies tai –valtuutettu taikka erillinen yhteistoimintaedustaja, jos luottamushenkilöä ei ole valittu. Myös työsuojeluvaltuutettu voi olla yhteistoiminnassa mukana, jos asia käsittelee työntekijöiden turvallisuutta ja terveyttä.

Yhteistoiminnaksi voidaan kutsua myös neuvottelua, jossa työnantaja ja työntekijä keskenään sopivat työsopimustasoisesta yhteistoimintasopimuksesta. Kuitenkin tässäkin tilanteessa työntekijällä on oikeus käyttää edustajaa. Yhteistoiminta tarkoittaa työnantajan ja henkilöstön neuvottelua työsuhteeseen kuuluvista tai liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista.

Neuvotteluissa sovittavia asioita ovat esimerkiksi yrityksen yleiset suunnitelmat, periaatteet ja tavoitteet. Yhteistoimintaneuvotteluja käydään myös silloin, kun yritys joutuu muutoksien eteen, jotka aiheuttavat muutoksia henkilöstöön tai töiden järjestelyyn. Yhteistoimintaneuvotteluja on käytävä lisäksi liikkeen luovutuksen yhteydessä ja työvoimaa vähennettäessä esimerkiksi taloudellisten ja tuotannollisten syiden vuoksi. Yhteistoimintaneuvotteluissa on noudatettava tiettyjä määräaikoja esimerkiksi neuvottelujen pituuteen taikka neuvotteluista ilmoittamiseen liittyen.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »