Minilex - Lakipuhelin

Palautusoikeuden uudet säännökset etämyynnissä

» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Etämyynnin palautusoikeuden sääntöjä muutettiin kesällä 2014 kuluttajansuojalain uudistuksen myötä. Kuluttajansuojalain muutokset pohjautuivat EU-direktiiviin, jonka tarkoitus oli yhtenäistää kuluttajansuojasääntelyä EU:ssa ja tämän avulla tehdä toimintaa selkeämmäksi sekä myyjälle että kuluttajalle.

Uudistuksen myötä, palautusoikeutta on laajennettu kuluttajan hyväksi. Kuluttajalla on nykyään oikeus peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa myös silloin, kun palvelusuoritus on jo ehditty aloittaa hänen suostumuksellaan, mutta sitä ei ole vielä suoritettu loppuun. Tällöin kuluttajan tulee kuitenkin korvata jo tehty suoritus.

Myös tilauksen peruuttamisoikeuteen on tullut muutoksia. Aikaisemman lainsäädännön mukaan, tavaran palauttaminen tai paketin noutamatta jättäminen katsottiin peruuttamisilmoitukseksi. Uudistuksen myötä tilauksen peruuttamisesta on erikseen ilmoitettava myyjälle. Nykysäännösten mukaan kuluttajan on 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tehtävä myyjälle erillinen peruuttamisilmoitus. Myyjän tulee antaa kuluttajalle tiedot peruuttamisoikeudesta ja ohjeet siitä, kuinka peruuttaminen tapahtuu. Myyjän on myös tarjottava kuluttajalle peruuttamista varten lomake, mutta kuluttaja voi myös halutessaan lähettää myyjälle vapaamuotoinen peruuttamisilmoitus. Kuluttajan ei edelleenkään tarvitse kertoa tai perustella peruuttamisen syytä, jos hän peruuttaa kaupan.

Jos tietoja peruuttamisoikeudesta ei ole annettu kuluttajalle, peruuttamisen määräaika pitenee 12 kuukauteen alkuperäisen peruuttamisen määräajan päättymisestä.

Uutta on myös se, että kuluttajan on maksettava peruuttamansa tilauksen palautuskulut. Aiemmin voimassa ollut kuluttajan lakisääteinen oikeus palauttaa tilaamansa tuote maksutta on poistettu ja myyjällä on nykyään oikeus periä palautuksesta aiheutuneet kustannukset kuluttajalta. Kustannusten perimiseen edellytetään, että kuluttajaa on etukäteen tiedotettu siitä, että hän vastaa niistä. Jos myyjä laiminlyö velvollisuuttaan antaa kuluttajalle tietoa palautuksen kustannuksista, hänen on itse vastattava niistä. Monet myyjät vastaavat kuitenkin edelleen palautuskuluista, sillä kuluttajat ovat jo tottuneet ilmaiseen palautusoikeuteen. Sen poistaminen voisi karkottaa asiakkaita muihin kauppoihin.  

Mikäli haluat tietää lisää etämyynnistä ja kuluttajansuojasta, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »