Minilex - Lakipuhelin

Käytetyn tavaran etämyynti

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Etämyynnillä tarkoitetaan kaupankäyntiä, jossa tavaran myynti tapahtuu etämyyntiä varten luodussa palveluntarjontajärjestelmässä etäviestintä käyttämällä. Etäviestimiä ovat esimerkiksi puhelin tai internet. Jos käytetty tavara on ostettu yritykseltä tai muulta elinkeinonharjoittajalta, ostajalla on kuluttajansuojalain mukainen suoja. Myös käytettyjä tavaroita välittävä yritys voi olla vastuussa välittämistään tavaroista. Käytetyn tavaran etämyynti tapahtuu esimerkiksi verkkokirpputorissa tai verkkohuutokaupassa, jossa ylläpitäjänä tai myyjänä on yritys tai elinkeinonharjoittaja.

Kuluttajansuojalakia ei kuitenkaan sovelleta käytetyn tavaran huutokauppaan, jos ostaja voi osallistua huutokauppaan henkilökohtaisesti. Tällöin sovelletaan kauppalain säännöksiä. Esimerkkinä tällaisista huutokaupoista voivat olla vaikkapa julkiset huutokaupat, joihin voi osallistua myös henkilökohtaisesti paikan päällä. Jos myyjä sen sijaan ei ole järjestänyt erillistä huutokauppatilaisuutta johon pystyy osallistumaan muuten kuin etäviestimellä, kyse on sellaisesta huutokaupasta, johon ostaja ei voi osallistua henkilökohtaisesti. Jos huutokauppa toimii pelkästään internetissä, ostajalla on kuluttajansuojalain mukaista turvaa. Ostaja voi esimerkiksi peruuttaa kauppa 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta.

Käytetyssä tavarassa on usein vikoja, jotka johtuvat tavaran normaalisesta kulumisesta. Tämän johdosta se on varsin tavallista, että käytetty tavara myydään ”sellaisena kuin se on”-ehdoin. Tämä tarkoittaa sitä, että myyjä ei ole vastuussa vioista, jotka johtuvat tavaran käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta. Ostaja ei voi myöskään vaatia hyvitystä vioista, joista hän on saanut tiedon ennen kaupantekoa.

Kuluttajansuojalain virheolettamasäännös sovelletaan kuitenkin myös käytetyn tavaran kauppaan. Vaikka tavara on myyty ”sellaisena kuin se on,” tavarassa on virhe, jos:

  • se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on antanut sen ominaisuuksista ja käytöstä ja nämä tiedot ovat vaikuttaneet kauppaan.
  • myyjä jättää kertomatta tiedossa olevasta tavaran ominaisuuksista tai käyttöä koskevasta merkittävästä seikasta, ja laiminlyönti on voinut vaikuttaa kauppaan.  
  • tavara on hintaansa ja olosuhteisiin nähden huonommassa kunnossa kuin ostajalla voi perustellusti olettaa.

Virheestä tulisi aina ensin reklamoida myyjälle. Jos reklamointi ei johda ostajan kannalta hyvään lopputulokseen tai jos syntyy kiista myyjän ja ostajan välillä, ostaja voi hakea apua valtakunnallisesta kuluttajaneuvonnasta. Mikäli haluat tietää lisää etämyynnistä ja kuluttajan oikeuksista, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]