Minilex - Lakipuhelin

Mitä on etämyynti?

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Etämyynnillä tarkoitetaan tilannetta, jossa myyjä ja ostaja eivät ole sopimusta tehtäessä yhtäaikaisesti läsnä. Sopimus tehdään käyttämällä puhelinta, postia, tietokonetta tai muuta välinettä, jota käyttämällä sopimus on mahdollista tehdä ilman, että osapuolet ovat yhtäaikaisesti läsnä. Etämyyntiä on siis esimerkiksi puhelinmyynti, postimyynti ja verkkokauppa. Ostajalla ei ole etämyynnissä myöskään ennalta mahdollisuutta tutustua myytävään tuotteeseen.

Etämyynnissä kuluttajalle on lain mukaan annettava ennen sopimuksen tekemistä seuraavat tiedot:

  • Tuotteen pääominaisuudet
  • Myyjän nimi ja yhteystiedot sekä tieto siitä minne kuluttaja voi toimittaa reklamaatiot, jos se poikkeaa edellä mainitusta
  • Tuotteen hinta veroineen sekä mahdolliset hintaan kuulumattomat toimitus- ja muut kulut
  • Maksua, toimitusta sekä muuta sopimuksen täyttämistä koskevat ehdot
  • Tiedot peruuttamisoikeudesta tai sen puuttumisesta ja ohjeet siitä kuinka peruuttaminen tapahtuu
  • Tiedot asiakastuesta ja takuusta
  • Sopimuksen kesto ja irtisanomisohjeet sekä mahdollinen sopimuksen vähimmäiskesto

Ostajalle tulee toimittaa sopimuksen tekemisen jälkeen tilausvahvistus. Vahvistuksessa on oltava kaikki edellä vaaditut tiedot, peruuttamislomake sekä peruuttamisohjeet. Kuluttajalla on oikeus peruuttaa etämyyntisopimus 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä tai tavaran vastaanottamisesta. Mikäli myyjä ei ole antanut peruutusoikeutta koskevia tietoja, pitenee palautusaika 14 päivästä 12 kuukauteen. Kaupan peruuttaminen ei edellytä tavaran virheellisyyttä. Ostaja voi perua kaupan syytä ilmoittamatta.

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa