Yksityinen henkilö on myynyt käytetyn auton käytetyn sähköosan,( jonka toimivuutta hän ei ole pystynyt varmistamaan koska autosta on jo puuttunut muita osia tämän kyseisen osan/toiminnan testaamiseksi. Oletuksena osa on ollut kuitenkin toimiva). Vuoden kuluttua kaupanteosta ostaja alkaa vaatia kaupanpurkua/rahojen palauttamista ja kertoo että hänen saamansa osa oli rikki. Mielestäni kaupasta on kulunut kohtuuttoman pitkä aika ja ostajan olisi pitänyt reklamoida/ilmoittaa myyjälle osan toimimattomuudesta välittömästi sen todettuaan ei vuoden päästä kaupanteosta. Näin ollen myyjä ei ole mielestään velvollinen purkamaan kauppaa juurikin siitä syystä koska ostaja ei ole reklamoinut asiasta kaupan teon jälkeen, vaan vasta vuoden päästä kaupan teosta. Mikä on kantanne asiaan?
756 vastausta
Kiitos kysymyksestä.
Kahden yksityisen henkilön välistä kauppaa sääntelee kauppalaki, joka vastaa aika suurelta osin kuluttajansuojalainsäädäntöä. Kauppalain perusteella ostajalla on kuitenkin enemmän velvollisuuksia kuin kuluttajalla.
Kauppalain säännösten mukaan ostajan tulee reklamoida eli ilmoittaa tavarassa olevasta virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai se olisi pitänyt havaita. Hallituksen esityksessä kauppalaiksi tarkennetaan, että ostajan on reklamoitava kahden vuoden kuluessa siitä, kun hän on vastaanottanut tavaran, ellei takuusta tai vastaavanlaisesta sitoumuksesta ole erikseen sovittu. Muuten ostaja menettää lopullisesti oikeutensa vedota virheeseen.
Kauppalain säännösten mukaan ostajalla on siis kahden vuoden ajan kaupanteon jälkeen oikeus reklamoida myyjälle tavaran virheestä. Vaikka itse kaupantekohetkestä onkin kulunut jo vuosi, sillä ei ole vaikutusta ostajan reklamaatio-oikeuteen. Mikäli virheestä on siis ilmoitettu kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun se on havaittu tai kun se olisi tullut havaita, ostajalla on kauppalain mukaan edelleen oikeus tehdä reklamaatio. Tapauksessa ostajan reklamaatio-oikeuden oikeellisuus riippuu siis virheen havaitsemishetkestä tai siitä, olisiko virhe pitänyt havaita jo heti kaupantekohetken jälkeen.
Kaupan purku on joka tapauksessa kuitenkin aina viimesijainen keino, ja sitä voidaan vaatia vain silloin, kun virheen korjaaminen tai uuden tavaran toimitus eivät tule kyseeseen.