Muuttofirma on sekä kadottanut että rikkonut oikein pakattuja tavaroita muuton aikana. Onko heidän laillista vaatia asiakasta hakemaan ensin korvaus asiakkaan omalta vakuutusyhtiöltä, ja lupautua maksamaan omavastuu korvauspäätösten toimitusta vastaan? Millainen korvausvelvollisuus muuttofirmalla ylipäänsä on?

1 vastaus


Minilex

64 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Hei, ja kiitos kysymyksestä. Yksityisten henkilöiden käyttessä muuttopalvelua sovelletaan muuttotavaroiden kuljetukseen tiekuljetussopimuslakia. Jos muuttopalveluyritys kolhii tai rikkoo asiakkaan irtainta, yritys vastaa aiheuttamistaan vahingoista. Tämä pätee sekä tavaroita pakattaessa, kantaessa että ajaessa kohteesta toiseen. Tiekuljetussopimuslain mukaan tavaran katoamisesta tai vähentymisestä suoritettava korvaus on laskettava tavaran arvon mukaan, joka sillä oli kuljetettavaksi otettaessa paikkakunnalla, jossa se otettiin kuljetettavaksi. Arvo lasketaan tavaran käyvän arvon mukaan. Tiekuljetussopimuslain mukaan vastuu on kuitenkin rajoitettu 20 euroon tavaran kokonaispainosta puuttuvaa kiloa kohti. Sama laskukaava koskee tavaran vahingoittumista. Tätä 20 euron minimiä ei kuitenkaan noudateta, jos muuttopalvelun suorittaneen menettelyn katsotaan olleen törkeän huolimatonta, vaan silloin korvaus määrätään vahingon tosiallisen arvon perusteella.
Jos siis tavarat ovat kadonneet tai vahingoittuneet muuttopalvelun henkilöstön käsittelyssä tavaran siirron aikana, muuttopalvelu on tiekuljetussopimuslain mukaisesti velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon muuttopalvelun tilaajalle. Kuitenkin yleisenä käytäntönä muuttopalveluissa on, että muuttopalvelun tilaajalla on vastuu pakata tavarat tavalla, jolla ne eivät vauroidu kuljetuksesa, ja siten tilaajalla on vastuu tavaroiden vaurioitumisesta. Tavaran rikkoutumisen aiheuttamista kustannuksista ja niiden korjaamisesta sovitaan yleensä etukäteen tilaajan ja muuttopalvelun tarjoajan kesken. Muuttopalvelu on usein myös sopimuksessaan maininnut, että tilaajalla on oltava voimassa oleva vakuutus tavaroiden vahingoittumisen varalle, ja asia ratkaistaan silloin tilaajan vakuutuksen kautta. Tapauksessa kannattaa siis tarkistaa muuttopalvelun kanssa tehty kuljetussopimus, josta selviää muuttopalvelun korvausvelvollisuus sekä menettely vahingon sattuessa.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]