Minilex - Lakipuhelin

Virhe kuluttajankaupassa


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajankauppa on elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa, jossa ostajana toimii jälkimmäinen. Tavaran tulee lajiltaan, määrältään, laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan sekä pakkaukseltaan vastata sitä mitä katsotaan sovitun. Mikäli ei ole muuta sovittu, tulee tavaran soveltua siihen tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään. On huomattava, että samaan käyttötarkoitukseen tarkoitettujen tavaroiden välillä voi olla laatueroja ilman, että laadultaan huonompaa voidaan pitää virheellisenä.

Tavaran tulee soveltua myös siihen erityiseen tarkoitukseen, johon sitä oli tarkoitus käyttää, ellei myyjä ole ennen kaupantekoa ilmoittanut ostajalle, ettei tavara mahdollisesti sovellu suunniteltuun tarkoitukseen. Ostajalla on oikeus luottaa myyjän tietämykseen siitä, millaisiin käyttötarkoituksiin tavara soveltuu. Mikäli myyjä ei ole varma soveltuuko tavara aiottuun käyttötarkoitukseen, on siitä mainittava ostajalle ennen kaupantekoa.

Tavaran tulee myös vastata myyjän antamaa kuvausta ja ominaisuuksiltaan myyjän esittämää näytettä tai mallia. Sen tulee olla pakattu sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeen tavaran säilyttämiseksi tai suojaamiseksi. Tavaran on kestävyydeltään vastattava sitä mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa aihetta odottaa. Tavaran tulee olla myös lainsäädännön ja viranomaisen päätösten vaatimusten mukainen.

Tavarassa on virhe, jos se poikkeaa siitä mitä edellä on mainittu. Ostajalla ei ole kuitenkaan oikeutta vedota virheeseen sellaisen seikan perusteella, josta hänen voidaan olettaa tienneen ostohetkellä.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa