- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Kuluttajankaupassa elinkeinonharjoittajan kuluttajalle myymässä tavarassa saattaa olla virhe. Tavaran virhettä koskevassa arvioinnissa lähtökohtana on elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välinen kauppasopimus. Tavarassa on virhe, jos se ei lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan tai pakkaukseltaan vastaa sitä, mitä kauppasopimuksessa katsotaan sovitun. Tämä koskee niin uusia kuin käytettynä myytyjä tavaroita.
Joskus saattaa käydä niin, ettei tavaran ominaisuuksista ole erityisesti sovittu kuluttajankaupan osapuolten kesken. Tällöin tavaran on:
Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa edellä mainittuja edellytyksiä. Kuluttajalla ei ole oikeutta vedota virheeseen, joka johtuu hänestä itsestään tai josta hänen voidaan olettaa tienneen kauppaa tehdessä.
Tavarassa on virhe myös silloin, kun virhe on seurausta tavaran virheellisestä asentamisesta tai kokoonpanosta ja asennus tai kokoonpano on tapahtunut myyjän toimesta. Jos ostajalle ei toimiteta riittäviä ohjeita tavaran asentamista, kokoonpanoa, käyttöä, hoitoa tai säilytystä varten, on tavarassa virhe. Tavarassa on virhe myös silloin, kun tavara ei vastaa niitä tietoja tavaran ominaisuuksista tai käytöstä, joita siitä on annettu myyjän toimesta tai myyjän lukuun tavaraa markkinoitaessa.
Myös ”sellaisena kuin se on” -ehdolla myydyssä tavarassa voi olla edellä mainituin edellytyksin virhe.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.