Minilex - Lakipuhelin

Reklamaatiovelvollisuus virhetilanteissa


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Tavaran virhetilanteissa ostajan on reklamoitava kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kohtuullinen aika arvioidaan tapauskohtaisesti. Virheilmoitus voidaan kuitenkin tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja tosiasiallisesti havaitsi virheen ja se voidaan tehdä myös elinkeinonharjoittajalle, joka on välittänyt kaupan myyjän lukuun tai sitoutunut vastaamaan tavaran ominaisuuksista. Kuluttajapalvelussopimuksissa tilaaja ei saa vedota palveluksen virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä toimeksisaajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheilmoitus voidaan myös tehdä elinkeinonharjoittajalle, joka on välittänyt palveluksen tai sitoutunut vastaamaan sen ominaisuuksista. Kuluttaja saa kuitenkin vedota tavaran tai palveluksen virheeseen myös kohtuullisen ajan ylittymisen jälkeen esimerkiksi, jos myyjä on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »