Minilex - Lakipuhelin

Onko rahtikirjan tekeminen pakollista?

» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Tämä artikkeli ei koske merirahtikirjaa eikä lentorahtikirjaa.

Tiekuljetukset

Kansainvälisessä kuljetuksessa kuljetussopimus on tiekuljetuksissa vahvistettava rahtikirjalla, joka on todiste siitä, että kuljetus on otettu rahdinkuljettajan toimesta vastaan. Sama koskee myös kotimaista kuljetusta, jolleivät lähettäjä ja rahdinkuljettaja sovi erikseen siitä, ettei rahtikirjaa tehdä. Pakollista rahtikirjan tekeminen ei ole kotimaisissa kuljetuksissa myöskään, jos rahtikirjan tekeminen aiheuttaa erityistä haittaa tai se ei ole käytäntönä kyseessä olevissa kuljetuksissa. Vaikka rahtikirjaa ei olekaan tehty, sopimus kuljetuksesta on silti pätevä. Jos tavara on kuormattava eri moottoriajoneuvoihin tai on kysymys eri tavaralajeista tai -eristä, lähettäjä tai rahdinkuljettaja voi vaatia erillisen rahtikirjan laatimista jokaista ajoneuvokuormaa, tavaralajia tai tavaraerää kohti.

Kansainvälisessä kuljetuksessa rahtikirja on tehtävä kolmena kappaleena. Lähettäjä ja rahdinkuljettaja allekirjoittavat jokaisen kappaleen. Ensimmäinen kappale on lähettäjänkappale, joka annetaan lähettäjälle. Toinen on vastaanottajankappale, joka seuraa tavaraa, ja kolmannen kappaleen pitää rahdinkuljettaja.

Kotimaisessa kuljetuksessa ei ole välttämätöntä tehdä rahtikirjaa monena kappaleena. Mikäli kuitenkin lähettäjä tai rahdinkuljettaja niin vaatii, rahtikirja on tehtävä useana kappaleena.

Rautatiekuljetukset

Tavaran lähettäjän tai rautatieyrityksen vaatimuksesta kuljetussopimus on ennen kuljetettavaksi ottamista vahvistettava rautatieyrityksen hyväksymällä rahtikirjalla.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -



 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »