Minilex - Lakipuhelin

Riita-asia valituskirjelmä

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Riita-asian valituskirjelmä tehdään, mikäli käräjäoikeuden riita-asian ratkaisusta halutaan valittaa hovioikeuteen. Käräjäoikeuden ratkaisusta on valitettava, jotta käräjäoikeuden ratkaisuun tyytymätön taho saa asiansa käsitellyksi muutoksenhakuinstanssissa eli hovioikeudessa. Valituksen voi tehdä asianosainen, jota ratkaisu koskee.

Menettely valituksen perille ajamisessa

Käräjäoikeuden ratkaisuun liitetään muutoksenhakuohjeet, joiden mukaisesti asianosainen voi edetä muutoksenhaussa, ellei se ole ilmeisen tarpeetonta. Ensimmäinen vaihe on ilmoittaa tyytymättömyyttä käräjäoikeuden ratkaisuun seitsemän päivän kuluessa päätöksen julistamisesta tai antamisesta. Jos ilmoitusta tyytymättömyydestä ei tehdä, menettää asianosainen puhevaltansa asiassa. Ilmoitus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asianosaisen olisi pakko valittaa päätöksestä hovioikeuteen, vaan ilmoituksen tyytymättömyydestä voi myöhemmin perua.

Valituskirjelmä täytyy toimittaa käräjäoikeuden kansliaan ennen virka-ajan päättymistä 30 päivän kuluessa siitä, kun alioikeuden ratkaisu julistettiin tai annettiin. Myöhästynyttä valitusta ei tutkita. Valitusajan pidennystä on kuitenkin mahdollista pyytää käräjäoikeudelta ennen määräajan päättymistä. Tyypillisesti pidennys voi tulla kyseeseen laajoissa ja monimutkaisissa asioissa.

Käräjäoikeus toimittaa valituskirjelmän sekä muut tarpeelliset asiakirjat hovioikeudelle. Valitusta ei kuitenkaan jätetä tutkimatta, jos se on määräajassa toimitettu käräjäoikeuden sijasta hovioikeuteen. Valituskirjelmän saapuminen käynnistää asian valmistelun hovioikeudessa.

Valituskirjelmän sisältö

Valituskirjelmän sisältövaatimukset on säädetty oikeudenkäymiskaaressa. Valituskirjelmässä on ilmoitettava yksilöitynä käräjäoikeuden ratkaisu, johon haetaan muutosta. Lisäksi valituksesta on ilmettävä, mihin kohtiin haetaan muutosta. Asianosaisen on myös ilmoitettava, miten ratkaisua on hänen mielestään muutettava.

Kirjelmässä tulee myös ilmoittaa ne todisteet, joihin valittaja aikoo vedota sekä mitä kyseisillä todisteilla aiotaan näyttää toteen. Jos valittaja haluaa vedota todisteeseen tai seikkaan, jota ei ole käräjäoikeuskäsittelyssä vielä esitetty, on hänen saatettava todennäköiseksi, ettei hän ole voinut vedota kyseiseen seikkaan tai todisteeseen käräjäoikeudessa tai että hän on sen pätevästä syystä jättänyt tekemättä.

Muutosvaatimukset on harkittava tarkkaan, sillä hovioikeus ei voi tuomita asiassa enempää tai muuta kuin mitä valittaja on vaatinut. Jos valittaja on ollut asian kantajana käräjäoikeudessa, lähtökohtaisesti valittaja ei saa vaatia muuta kuin mitä hän on vaatinut käräjäoikeudessa. Valituskirjelmässä kannattaa eritellä riidattomat seikat ja riitaiset seikat. Riitaisten seikkojen kohdalla täytyy perustella, miksi käräjäoikeuden ratkaisu on ollut valittajan mielestä virheellinen.

Hovioikeudessa käsittely voidaan suorittaa joko kirjallisessa tai suullisessa käsittelyssä. Kirjallinen käsittely on pääsääntö, ellei suullisen käsittelyn järjestäminen ole näytön arvioimiseksi tai muusta syystä tarpeen. Jos valittaja kuitenkin haluaisi suullisen pääkäsittelyn järjestettäväksi, hänen on vaadittava pääkäsittelyä valituskirjelmässä ja kerrottava, miksi pääkäsittely tulisi järjestää.

Nykyään hovioikeuteen valittaminen edellyttää pääsääntöisesti hovioikeuden myöntämää valituslupaa. Valituslupaa vaativissa tilanteissa valituskirjelmässä tulee perustella, miksi oikeuden pitäisi myöntää valituslupa käsillä olevassa asiassa.

Valituskirjelmässä täytyy ilmoittaa asianosaisten nimet sekä heidän edustajansa tai asiamiehensä. Lisäksi on ilmoitettava valittajan yhteystiedot sekä postiosoite, johon toimitetaan asiaan liittyvät ilmoitukset ja kutsut eli prosessiosoite. Näihin tietoihin tulevat muutokset täytyy viipymättä ilmoittaa hovioikeudelle. Kirjelmä tulee olla myös allekirjoitettu, joko asianosaisen tai sen laatijan toimesta.

Valituskirjelmään täytyy myös liittää sellaiset asiakirjat, joihin valittaja haluaa vedota ja joita ei ole esitetty vielä käräjäoikeusvaiheessa. Lisäksi kirjelmään liitetään jäljennös kirjelmästä sekä liitteenä toimitettavista asiakirjoista.

Kirjelmän laatiminen selkeästi ja täsmällisesti on hyvin tärkeää. Kirjelmä ei saa olla liian yleisluontoinen ja hatarasti perusteltu, vaan siinä tulee selkeästi ja perustellusti yksilöidä ne seikat, joihin käräjäoikeuden ratkaisussa ei olla tyytyväisiä. Siksi valitusasioissa kannattaa olla yhteydessä lakimieheen, joka osaa jäsennellä valituskirjelmän tarvittavalla tavalla.

Valituskirjelmän laatu voi vaikuttaa valituksen menestymiseen hovioikeudessa. Valituksen puuteellisuus saattaa johtaa väärinymmärryksiin ja vähintäänkin siihen, että asiassa täytyy jatkaa valmistelua, joka puolestaan lykkää asian varsinaista käsittelyä. Puutteelliseen valitukseen joudutaan pyytämään valittajalta täydennystä. Jos täydennys jää saamatta, saatetaan valitus jättää sen puutteellisuuden vuoksi tutkimatta.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

  • Käräjäoikeus liittää päätökseensä kirjalliset muutoksenhakuohjeet, ellei se ole ilmeisen tarpeetonta. Noudata näitä ohjeita tai pyydä neuvoja oikeudenkäyntiavustajaltasi.
  • Yksilöi valituskirjelmässä selvästi ne kohdat, joihin olet käräjäoikeuden ratkaisussa tyytymätön. Kerro selkeästi, millä perusteella haet näihin kohtiin muutosta.
  • Valituskirjelmän tulee olla huolellisesti perusteltu.
  • Muutosvaatimukset kannattaa muotoilla ajatuksella, sillä tuomioistuin ei voi tuomita enempää tai muuta kuin on vaadittu.
  • Koska valituskirjelmän laatu voi vaikuttaa valituksen menestymiseen, on suositeltavaa luottaa asiantuntijan apuun kirjelmän laatimisessa.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]