Minilex - Lakipuhelin

KKO:2006:6 -Kuluttajansuoja ja mainonnan harhaanjohtavuus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

  • Kuluttajansuoja
    Markkinoinnin sääntely

Tapauksessa on kyse matkapuhelinoperaattorin toteuttamasta harhaanjohtavasta mainonnasta, joka voidaan myöskin nähdä kuluttajansuojalain vastaisena toimintana. Operaattoriyhtiö oli toistuvasti eri tiedotusvälineitä avuksi käyttäen mainostanut tuotteitaan ja palveluitaan sellaisin mainoksin, jotka ovat omiaan johtamaan kuluttajia harhaan. Mainoksissa oli käytetty esimerkiksi ilmaisuja ’’jopa vuoden tekstiviestit ilmaiseksi’’ tai ’’"Pidä nykyinen numerosi. Mutta ota dna. Saat 90 € puhetta ja tekstiä kaupan päälle’’. Yhtiön mainostamisessa käytettiin edellä mainitun kaltaisia iskulauseita, mutta kuitenkin pienellä tekstillä mainosten yhteydessä mainittiin tuotteiden ja palveluiden ehdoista ja hinnoista. Oletettavasti ja tavallisesti kuluttajan asemassa olevat ihmiset näkevät lähinnä isolla tekstillä kirjoitetut mainoslauseet, mutta pienellä tekstillä kirjoitetut ehdot, jotka voidaan tietyllä tavalla nähdä olevan ristiriidassa suurten mainostekstien kanssa, mielletään kuluttajien harhauttamiseksi. Markkinoinnin ristiriitaisuus ilmenee myös siltä osin, ettei kuluttajien ollut vasten heille annettujen tietojen käyttää mainostuksen kohteina olleita tarjouksia kokonaisuudessaan heti sitä mukaa, kun laskua heille kertyisi, eikä yhtiö ollut sitoutunut säilyttämään edun suuruutta edun käyttöaikana, vaikka mainokset toisin antoivat osittain ymmärtää. Tällainen mainonta voidaan nähdä kuluttajan edun kannalta sopimattomana.

 

Kun asiaa arvioitiin korkeimmassa oikeudessa, päädyttiin siihen tulokseen, että tämänkaltainen kuluttajan edun vastainen mainonta ja käyttäjäehtojen asettelelu on jatkossa yhtiön osalta kielletty ja kieltoja tehostettiin myöskin uhkasakon voimin. Tuomiota arvioitaessa huomioitiin mm. se, että kuluttajia on tietoisesti pyritty mainoksissa johtamaan harhaan siinä toivossa, että kuluttajat kiinnittäisivät huomiota vain isoihin teksteihin, joissa luvataan puheaikaa ja viestejä jopa ilmaiseksi.  Yhtiö ei korkeimman oikeuden päätöksen mukaan saanut myöskään jatkossa käyttää mainonnassaan sellaisia keinoja, joissa luvattaisiin esimerkiksi ilmaista puheaikaa, antamatta kuitenkaan takeita sille, että kuluttajan olisi realistisesti mahdollista todellisuudessa kyseinen tarjous.

 


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]