Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajapalvelussopimukset- omaisuusvahinko


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Joskus palveluksen yhteydessä saattaa sattua odottamaton tapahtuma, josta aiheutuu omaisuusvahinkoa kuluttajan tai hänen perheenjäsenensä tavaralle. Näissä tilanteissa toimeksisaajalle saattaa syntyä vahingonkorvausvelvollisuus kuluttajaa kohtaan.

Kuluttajansuojalaissa säädetään palveluksen yhteydessä aiheutuneista omaisuusvahingoista. Jos palveluksen kohde-esine tai muu tilaajan tai tilaajan perheenjäsenen omaisuus on tuhoutunut, vahingoittunut, vähentynyt tai kadonnut sen ollessa toimeksisaajan hallinnassa taikka valvonnassa, täytyy toimeksisaajan korvata vahinko, ellei hän pysty osoittamaan, ettei vahinko johtunut hänen puolella olleestaan huolimattomuudesta. Tämä säännös koskee vahinkoa, joka ei ole yhteydessä palveluksen viivästykseen taikka virheeseen.  Esimerkiksi kuluttajariitalautakunnan ratkaisussa (57/34/05) kuluttaja oli tuonut venetrailerilla veneen ja perämoottorin huollettavaksi elinkeinonharjoittajalle. Yhtiön huoltomies oli pysäköinyt tämän yhdistelmän, jolloin auton etupuskuri oli osunut toiseen traileriin ja vaurioitunut. Tätä pidettiin omaisuusvahinkona, jonka elinkeinonharjoitta tuli korvata.  

Toimeksisaajalla on velvollisuus huolehtia kohde-esineen säilyttämisestä sen luovuttamiseen asti kuluttajalle taikka siihen asti kunnes toimeksisaajalla on oikeus lakata säilyttämästä sitä.  Vahingonkorvausasioissa kannattaa aina ottaa yhteyttä lakimiespuhelimeen.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »