Minilex - Lakipuhelin

Korvausvaatimuksesta ilmoittaminen ja kuluttajapalvelussopimus


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajapalveluksen luovuttamisen viivästyessä tilaajan on tärkeää muistaa ilmoittaa vahingonkorvausvaatimuksestaan ajoissa. Tilaaja ei nimittäin saa vaatia vahingonkorvausta viivästyksen vuoksi, ellei hän kohtuullisessa ajassa luovutuksesta tiedon saatuaan ilmoita toimeksisaajalle vahingonkorvausvaatimuksestaan. Jos tilaaja purkaa sopimuksen, hänen ei kuitenkaan tarvitse erikseen ilmoittaa toimeksisaajalle vaativansa vahingonkorvausta.

Edellä mainittu siis tarkoittaa, ettei tilaaja menetä oikeuttaan vahingonkorvauksen vaatimiseen ennen kuin palvelus on luovutettu. Viivästyneen luovutuksen jälkeen tilaajan olisi kuitenkin ilmoitettava kohtuullisessa ajassa toimeksisaajalle vahingonkorvausvaatimuksensa sillä uhalla, että hän muutoin menettää oikeutensa vaatia korvausta. Pääsääntöisesti kohtuullinen aika on melko lyhyt, yleensä enintään muutama päivä palveluksen luovutuksesta. Pelkkä ilmoitus vahingonkorvausvaatimuksesta on riittävää, määrän ja perusteen osalta tilaaja voi täydentää vaatimustaan myöhemmin. Huomionarvoista on, ettei tilaajan tarvitse ilmoittaa erikseen vahingonkorvausvaatimuksestaan vaatiessaan viivästyksen johdosta sopimuksen purkamista.

Myös palveluksen virheestä on ilmoitettava toimeksisaajalle. Tilaajan on ilmoitettava palveluksen virheestä toimeksisaajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Muutoin tilaaja menettää oikeutensa vedota palveluksen virheeseen. 

Minilexin lakimiehet auttavat mielellään korvausvaatimuksiin liittyvissä kysymyksissä.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »