Minilex - Lakipuhelin

Hyvä perintätapa velan perijän ohjeena


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Perinnällä tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on saada velallinen maksamaan erääntyneet velkansa vapaaehtoisesti. Kaikkien perintää suorittavien tahojen, eli niin itse velkojan kuin toimeksiannon saaneen perintätoimistonkin, tulee toiminnassaan noudattaa hyvää perintätapaa ja välttää käyttämästä muutenkaan velallisen kannalta sopimatonta menettelyä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että perinnän on oltava asiallista ja velallisen yksityisyyttä on kunnioitettava.

Perintä on hyvän tavan vastaista esimerkiksi silloin, jos siinä pelotellaan velallista antamalla hänelle vääriä tietoja maksun laiminlyönnin seuraamuksista, jos perinnästä aiheutuu velalliselle kohtuuttomia tai tarpeettomia kuluja tai tarpeetonta haittaa, tai jos perintä vaarantaa velallisen yksityisyyden suojaa. Alun perin kohtuullisetkin perintäkulut voivat muodostua lopulta kohtuuttomiksi, mikäli ne esimerkiksi toimeksiannon saaneen perintätoimiston toiminnan johdosta kertautuvat kohtuuttomasti perintätoimiston vaikkapa lähetellessä jatkuvasti maksumuistutuksia ja lisäämällä niistä aiheutuneet perintäkulut aina kokonaisvelan määrään. Kuluttaja-asiamies valvoo perintää ja hyvän perintätavan noudattamista siltä osin kuin on kyse kuluttajasaatavien perimisestä eli kun velallinen on yksityishenkilö ja velkoja on elinkeinonharjoittaja. Kuluttajasaatavien perintäkulujen enimmäismääristä myös säädetään laissa. Sen sijaan yrityssaatavien perintäkuluilla ei ole lakisääteistä ylärajaa.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »