- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Riita-asian käsittelyn yhteydessä saattaa asianosaisen ja hänen asiamiehensä tai asianajajan välille syntyä erimielisyyksiä asianajajan palkkion määrästä. Asianajopalkkiota ei ole säädetty laissa, mutta palkkion tulee olla kohtuullinen. Kuluttaja-asiakkaalla on kolme eri mahdollisuutta valittaa asianajajan palkkiosta: kanteen nostaminen tuomioistuimessa, kuluttajariitalautakunta tai viedä asia asianajajaliiton valvontalautakuntaan.
Asianajajan tulee ilmoittaa laskussaan eriteltyinä perusteet laskutukselle. Jos asianajaja ja asiakas eivät pääse asiassa sovintoon, voi asiakas tehdä vahvistuskanteen tuomioistuimeen. Vahvistuskanteella asiakas vaatii kanteellaan palkkion kohtuullistamista. Kanteen perusteella tuomioistuin tekee päätöksen palkkion kohtuullistamisesta.
Kuluttaja voi viedä asian myös kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, jolloin kuluttajariitalautakunta antaa suosituksensa palkkiosta ja sen kohtuullisuudesta.
Asianajajaliiton valvontalautakunta käsittelee sille tehdyt valitukset asianajajan toiminnasta, myös laskutuksesta. Valvontalautakunnan tehtävänä on valvoa asianajajien toimintaa. Valvontalautakunnan palkkioriidassa antama suositus on kuitenkin vain suositus, jota asianajajan ei ole pakko noudattaa, vaikka tosin käytännössä suosituksella on suuri merkitys. Valittajan kannattaa muistaa, että palkkioriita-asia ei voi olla yhtä aikaisesti vireillä tuomioistuimessa ja valvontalautakunnassa. Jos asia on saatettu vireille tuomioistuimessa, ei valvontalautakunta tutki asiaa.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.