Minilex - Lakipuhelin

Milloin on virheen ajankohta?

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Vastuu tavaran virheestä riippuu usein virheen ajankohdasta. Tavaran virheellisyyttä tulee arvioida sen perusteella, millainen tavara on ominaisuuksiltaan ollut vaaranvastuun siirtyessä ostajalle. Vaaranvastuun omaava osapuoli joutuu kärsimään taloudelliset seuraamukset tavaran tuhoutumisesta, katoamisesta, huonontumisesta tai vähentymisestä. Pääsääntöisesti vaaranvastuu siirtyy ostajalle silloin, kun tavara luovutetaan. Laissa on joitain säännöksiä, joissa vaaranvastuun siirtymisajankohta poikkeaa tavaran luovutusajankohdasta.

Mikäli tavara sen luovutushetkellä siis on virheetön, ostajalla ei ole oikeutta virheseuraamuksiin. Virheen ei kuitenkaan ole pakko olla havaittavissa sillä hetkellä, mutta sen täytyy olla olemassa. Näin ollen myyjä on vastuussa piilevästä virheestä, joka ilmenee vasta luovutushetken jälkeen. Todistustaakka piilevästä virheestä on yleensä ostajalla. Ostajan täytyy siis pystyä todistamaan, että virhe on ollut olemassa jo tavaran luovutushetkellä. Tälle näytölle ei kuitenkaan ole asetettu kovinkaan ankaria vaatimuksia. Esimerkiksi jos uutena myyty tavara lopettaa toimimasta vain lyhyen ajan jälkeen luovutuksesta, on usein pääteltävissä, että virhe on ollut olemassa jo luovutushetkellä.

Laissa on määritelty myös tilanteita, joissa myyjällä on vastuu virheestä, vaikka virhe olisi syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Näitä tilanteita ovat myyjän sopimusrikkomus, takuu tai muu sen kaltainen myyjän sitoumus sekä vallintavirhe.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]