Minilex - Lakipuhelin

Elinkeinonharjoittajan aggressiivinen menettely asiakassuhteissa


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää aggressiivista menettelyä asiakassuhteissa. Elinkeinonharjoittajan aggressiivinen menettely voi olla muun muassa häirintää tai pakottamista, joka vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksen tekemiseen.

Elinkeinonharjoittajan menettelyn aggressiivisuutta voidaan arvioida laissa säädettyjen edellytysten perusteella. Arvioinnissa huomioon otettavia seikkoja ovat muun muassa menettelyn ajoitus, paikka, luonne ja kesto sekä kielenkäyttö ja käyttäytyminen, joka on uhkaavaa tai halventavaa. Huomioon otetaan myös kuluttajan arvostelukykyä heikentävä henkilöön liittyvien seikkojen hyväksikäyttö ja sopimukseen tai lakiin perustuvien kuluttajan oikeuksien käytön hankaloittaminen sekä uhkaus ryhtyä lainvastaisiin toimiin.

Aggressiiviseksi menettelyksi on katsottu esimerkiksi alaikäisille kohdistettu mainonta, jossa alaikäisiä kehotetaan ostamaan jokin tietty kulutushyödyke tai kehotetaan heitä suostuttelemaan vanhempansa ostamaan heille sellainen. Aggressiivista menettelyä voi olla myös mainosten jakaminen sellaisiin postilaatikkoihin, joissa on ilmoitettu niin sanotulla ”ei mainoksia” –lapulla haluttomuudesta vastaanottaa mainoksia.

Elinkeinonharjoittajan aggressiivisen menettelyn seurauksena kuluttaja saattaa siis tehdä ostopäätöksen, jota ei muutoin olisi todennäköisesti tehnyt. Mikäli haluat tietää lisää elinkeinonharjoittajan aggressiivisesta menettelystä asiakassuhteissa, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa