Minilex - Lakipuhelin

Kulutusluoton markkinointi


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kulutusluotolla tarkoitetaan luottoa, jonka elinkeinonharjoittaja sopimuksen mukaan myöntää tai lupaa myöntää kuluttajalle lainana, maksunlykkäyksenä tai muuna vastaavana taloudellisena järjestelynä. Luotonantajana tulee siis olla elinkeinonharjoittaja ja velallisena kuluttaja eli henkilö, joka hankkii luottoa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten. Kulutusluoton markkinointiin on kiinnitetty viimevuosina erityistä huomiota ja sille on asetettu tiettyjä vaatimuksia.

Kun kuluttajaluottoa markkinoidaan on siitä annettava tietyt tiedot kuluttajalle. Ensinnäkin mainonnassa on ilmoitettava luoton todellinen vuosikorko, mikäli mainonnassa käy ilmi luoton korko tai muu luotosta perittäviä kustannuksia kuvaava luku tai luottosopimuksen ehtoja koskeva tieto. Tämän lisäksi mainonnasta on käytävä ilmi luoton korko ja muut luottokustannukset, luoton määrä tai luottoraja, luottosopimuksen kesto, hyödykkeen käteishinta ja mahdollinen käsiraha, jos kyse on tietyn hyödykkeen oston rahoittamiseksi mainostetusta luotosta. Lisäski mainonnassa tulee käydä ilmi luoton ja luottokustannusten yhteismäärä sekä maksuerien määrä.

Ennen luottosopimuksen tekemistä luotonantajan tai luotonvälittäjän on lisäksi annettava kuluttajalle Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot  -lomaketta käyttäen tiedot luotonantajasta, tarjottavasta luotosta, luottokustannuksista ja luoton takaisinmaksusta, luototettavasta hyödykkeestä, sopimusrikkomuksen seuraamuksista sekä kuluttajalle lain nojalla kuuluvista oikeuksista. Jos kyse on asuntoluotosta tai alle 100 euron suuruisista hyödykesidonnaisista kertaluotoista kyseiset ennakkotiedot voidaan antaa myös muulla pysyvällä tavalla kuin Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot -lomaketta käyttäen.

Luotonantajan on muutoinkin noudatettava hyvää luotonantotapaa. Tämä edellyttää muun muassa sitä, ettei luotonantaja markkinoi luottoa siten, että markkinointi on omiaan selvästi heikentämään kuluttajan kysyä harkita luoton ottamista huolellisesti. Luotonantajan edellytetäänkin antavan kuluttajalle ennen luottosopimuksen tekemistä riittävät ja selkeät selvitykset sen arvioimiseksi, soveltuuko luotto kuluttajan tarpeisiin ja hänen taloudelliseen tilanteeseensa. 

Lisäksi edellytetään, ettei luotonantaja käytä luoton myöntämistä pääasiallisena markkinointikeinona markkinoidessaan muita kulutushyödykkeitä. Luotonantajan ei tulisi myöskään luottoa markkinoidessaan, myöntäessään tai muussa luottosuhteeseen liittyvässä asioinnissaan käyttää lisämaksullista tekstiviestipalvelua tai muuta vastaavaa viestipalvelua. Luotonantajan odotetaan toimivan vastuullisesti luottoa myöntäessään.

Tutustuthan Minilexin muihin artikkeleihin saadaksesi lisätietoa kuluttajaluotoista. Henkilökohtaisissa kysymyksissä, voit aina kääntyä myös lakimiespuhelimen puoleen.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »