Minilex - Lakipuhelin

Valmismatkan virheen korjaaminen


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Matkanjärjestäjän velvollisuuksiin kuuluu virheen korjaaminen viivytyksettä omalla kustannuksellaan. Virheen korjaamisella tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joilla pyritään saattamaan matkanjärjestäjän suoritus sen mukaiseksi kuin matkustajalla on lain säännösten ja sopimuksen perusteella oikeus edellyttää. Matkanjärjestäjän on oikaistava virhe ilman, että siitä aiheutuu kustannuksia matkustajalle. Jos matkanjärjestäjä esimerkiksi siirtää matkustajan kalliimpaan hotelliin sovitun hotellin palveluksissa olevien puutteiden takia, matkustajan ei tarvitse korvata hinnaneroa.

Mikäli virheen korjaamisesta kuitenkin aiheutuisi matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa, on hänellä oikeus kieltäytyä korjaamasta virhettä. Matkustajallakin on oikeus kieltäytyä matkanjärjestäjän tarjoamasta virheen korjaamisesta, jos siitä jostakin syystä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa. Tällaisissa tapauksissa matkustaja saa sopimusrikkomuksen vakavuudesta riippuen vaatia joko hinnanalennusta, sopimuksen purkua tai korvaavaa matkaa. Mikäli matkustaja kieltäytyy korjaamisesta, josta ei aiheutuisi olennaista haittaa, hänellä pääsääntöisesti ei ole oikeutta muuhun hyvitykseen.

Matkustajalle voi aiheutua olennaista haittaa esimerkiksi sen vuoksi, ettei hotellihuone ole korjausten takia matkustajan käytettävissä tavanomaiseen tapaan. Jos puutteellisen hotellihuoneen tilalle tarjotaan toista huonetta samasta hotellista, ei matkatavaroiden siirtämisestä aiheutuvaa vaivaa voida yleensä pitää olennaisena haittana. Sen sijaan muutto toiseen hotelliin saattaa etenkin lyhytaikaisella lomamatkalla muuttojärjestelyihin kuluvan ajan ja vaivan takia merkitä olennaista haittaa.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »