Minilex - Lakipuhelin

Potilasasiamiesjärjestelmä potilaiden suojana


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Potilasasiamies on riippumaton neuvova viranomainen, joka toimii potilaiden hyväksi. Potilaalla on halutessaan oikeus potilasasiamiehen palveluihin. Tämä artikkeli kertoo potilasasiamiehen tehtävistä ja potilasasiamiesjärjestelmästä.

Lain mukaan potilasasiamiehen tulee ensinnäkin neuvoa potilaita potilaslakia koskevissa kysymyksissä: Kyse voi olla esimerkiksi potilaan tiedonsaannista tai hoitotahdon muotoilusta. Erityisesti potilasasiamiehen tulee auttaa potilasta, joka aikoo tehdä muistutuksen tai kantelun huonosta hoidosta tai kohtelusta. Yleensäkin potilasasiamies tiedottaa potilaiden oikeuksista ja edistää niiden toteutumista. Kuitenkaan potilasasiamiehellä ei ole varsinaista päätösvaltaa, eikä hän esimerkiksi ota kantaa potilasvahinkoihin: Hän neuvoo ja avustaa.

Jokaiselle terveydenhuollon toimintayksikölle on nimettävä potilasasiamies. Kuitenkin potilasasiamies voi olla kahden tai useamman yksikön yhteinen. Niin ikään potilas- ja sosiaaliasiamiehen tehtävät voidaan yhdistää. Potilasasiamiehen palvelujen tulee olla saatavilla helposti, nopeasti ja ilmaiseksi. Potilasasiamiehen kelpoisuusvaatimuksista ei säädetä erikseen: Toki hänen tulee käytännössä tuntea alan lainsäädäntö ja terveydenhuollon todellisuus.

Potilasasiamiesjärjestelmä siis tukee potilaan oikeuksien toteutumista käytännössä. Ilman potilasasiamiehiä potilaat eivät usein tietäisi, mitä oikeuksia heillä on ja miten niihin voi vedota. Potilasasiamies myös avustaa muistutuksen ja kantelun laatimisessa. Niinpä potilasasiamiehet epäsuorasti valvovat terveydenhuollon ammattilaisia ja kohentavat oikeusturvaa terveydenhuollossa.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa